02.10.2018 | Pirkanmaan elokuvakeskus

ARTO HALOSEN TAKAISIN VALOON - MAAILMAN ENSI-ILTA 19.10. - Tervetuloa pressinäytöksiin!

Kaapatun suomalaisnaisen uskomaton selviytymistarina

Takaisin valoon kertoo suomalaisnaisesta, jonka vapaus riistetään

25-vuotias Marissa käy läpi uskomattoman taistelun pysyäkseen hengissä, selviytyäkseen turvaan - ja lopulta säilyttääkseen ihmisyytensä.  Elokuvan tarina kertoo ihmiskaappausten hämärästä maailmasta, sekä sieltä selvinneen työläästä prosessista koota minuutensa uudelleen, samoin kuin koko ihmisyytensä pala palalta. Traumaattisen kokemuksen jälkeen voi Marissan mielestä päästä valoon, kun ei jää kiinni vihaan ja katkeruuteen.

Vankeusaikanaan nuori nainen koki järkyttäviä kokemuksia. Elokuva sai alkunsa, kun Marissa otti yhteyttä Arto Haloseen. ”Kun Marissa kysyi, olisinko kiinnostunut kertomaan hänen tarinansa, jota ei oltu aiemmin tuotu julkisuuteen, koin tärkeäksi tarttua aiheeseen, joka on suomalaisessa yhteiskunnassa harvinainen”, Halonen kertoo.

Pressinäytökset Helsingissä ja Tampereella - EMBARGO torstaihin 18.10. klo 00.01 saakka

Helsinki: Tennispalatsi to 11.10. klo 12.00 ja Kinopalatsi ke 17.10. klo 14.00.

Tampere: Arthouse Cinema Niagara ma 15.10. klo 9.30.

EMBARGO: Olemme sopineet yhteistyökumppaniemme ja verkostojemme kanssa - myös sosiaalisen media/ yms. muut viestintäkanavat - että Embargo on voimassa 18.10. klo 00.01 asti, ja vapautuu Euroopan ihmiskaupan vastaisena päivänä. Siihen asti emme viesti yksityiskohtaisemmin elokuvan sisällöstä. Pyydämme mediaa ja lehdistön edustajia noudattamaan embargoa.

Erikoisnäytös lehdistölle ja asiantuntijavieraat paneelikeskustelussa Euroopan ihmiskaupan vastaisen päivän aattona Helsingin Kinopalatsissa

Takaisin valoon -elokuvassa kuvatut tapahtumat saavat alkunsa Helsingistä, ja niiden kautta tuodaan esiin mekanismi millä uhri saatiin kaapattua, joka Marissankin tapauksessa on hyvin tyypillinen. On tavallista, että vaikka uhrin mielessä heräisi epäilyksiä tilanteesta, niin hän ei pääse siitä irti.

Keskiviikkona 17.10. järjestetään Helsingin Kinopalatsissa elokuvan teemoihin - ihmiskauppaan ja sen mekanismeihin - pureutuva paneelikeskustelu, jossa Rikosuhripäivystyksen ihmiskaupan uhrien auttamistyön erityisasiantuntija Pia Marttilan johdolla asiantuntijapaneeli kommentoi ja keskustelee elokuvan teemoista, sekä ennen kaikkea siitä miten ideaalitilanteessa uhreja autettaisiin parhaalla mahdollisella tavalla heidän auttamisekseen takaisin kiinni elämään.

Elokuvan kanssa samaan aikaan LIKE julkaisee kirjan, joka avaa Marissa tarinaa lisää.

Aikataulu (muutokset ja lisäykset mahdollisia):

klo 14.15 -15.35: Lehdistö - ja erikoisnäytös, Kinopalatsi, sali 1

klo 15.45-16.15: Asiantuntijapaneeli, jossa panelisteina Katri Lyijynen (ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä), Venla Roth (kansallinen ihmiskaupparaportoija/yhdenvertaisuusvaltuutettu), Essi Thesslund (Pro-tukipiste ry) ja Emilia Kaikkonen (asianajaja).

klo 16.15-17.00: Elokuvan päähenkilö Marissa, ohjaaja Arto Halonen sekä samaan aikaan elokuvan kanssa julkaistavan kirjan toinen kirjoittaja Ari Väntänen saapuvat vastamaan lehdistön ja median    edustajien kysymyksiin.

Ohjaaja Arto Halosen haastattelu mahdollista erikoisnäytöksen yhteydessä tai erikseen sovitusti - embargo huomioiden.

Erikoisnäytöksen ja paneelikeskustelun koordinoivat yhteistyössä: Rikosuhripäivystys RIKU, Art Films Production, LIKE ja Pirkanmaan elokuvakeskus.

Elokuvan trailer: https://www.youtube.com/watch?v=Fs4fqa0P6qw

Pressimateriaali elokuvan sivuilta: www.filmikamari.fi , käyttäjätunnus: press ja salasana: noutaja

Elokuvan tiedotus ja ohjaajan haastattelupyynnöt Paula Pitkänen p. 040 750 8844 tai paula.pitkanen@elokuvakeskus.fi

Muut yhteystiedot: Art Films Production, käsikirjoittaja/ohjaaja/tuottaja Arto Halonen p. 040 500 6602, arto@artflms.fi

sekä Pirkanmaan elokuvakeskus, levittäjä Juha Elomäki p.050 412 4137, juha.elomaki@elokuvakeskus.fi

TAKAISIN VALOON

Ensi-ilta: 19.10.2018

Ikäraja: 12

Pituus: 81min.

Ohjaus ja käsikirjoitus: Arto Halonen

Näyttelijät: Marissa Jaakola, Stella Kylä-Liuhala, Nora Löfving-Lihtonen, Henri Tuominen, Kerli Kyllönen ja Pihla Maalismaa

Kuvaus: Joonas Pulkkanen, Mika Orasmaa F.S.C.

2.Kuvaaja: Ari Virem

Leikkaus: Otto Heikola ?

Äänisuunnittelu ja musiikki: Kirka Sainio ?

Tuottajat: Arto Halonen ja Timo T. Lahtinen

Tuotanto: Art Films Production ja Smile Entertainment