04.09.2018 | Filmikamari

Teemu Nikin Armomurhaaja Suomen Oscar-ehdokkaaksi

Armomurhaaja-elokuva on valittu Suomen ehdokkaaksi parhaan vieraskielisen elokuvan Oscar-palkintoon. Elokuva kertoo mekaanikosta, joka sivutyökseen lopettaa vanhoja ja sairaita lemmikkejä.

Suomen Oscar-raati perusteli valintaansa luonnehtimalla Armomurhaajaa elokuvaksi, jolla on voimakas oma ääni. Elokuvassa on omaperäinen tarina ja elokuvan havaintojen tarkkuus mahdollistaa monta tulkintaa.

It's Alive Films Oy:n tuottama Armomurhaaja sai kansainvälisen ensi-iltansa Toronton kansaivälisellä elokuvafestivaalilla 2017 ja Suomen ensi-ilta oli 24.11.2017. Elokuvan levitti elokuvateattereihin Finnkinon teatterilevitys. Elokuva on palkittu parhaasta käsikirjoituksesta Jussi-palkinnolla sekä Tokyo International Film Festivalilla. Viimeisin palkinto tuli Haugesundista, jossa elokuva voitti Fipresci-palkinnon.

Elokuvan pääosassa nähdään Matti Onnismaa. Muissa rooleissa näyttelevät muun muassa Jari Virman, Hannamaija Nikander, Heikki Nousiainen, Pihla Penttinen ja Jouko Puolanto.

Elokuvan käsikirjoituksesta ja leikkauksesta vastaa ohjaaja Teemu Nikki. Muuhun taiteelliseen ryhmään kuuluvat muun muassa kuvaaja Sari Aaltonen, äänisuunnittelija Sami Kiiski, säveltäjät Timo Kaukolampi ja Tuomo Puranen. Puvustuksesta ja lavastuksesta vastasi Sari Aaltonen yhdessä ohjaaja Nikin kanssa. Elokuvan tuottivat Jani Pösö ja Teemu Nikki.

Suomen Filmikamarin johdolla muodostetun valintaraadin jäseninä olivat elokuvaohjaaja Hanna Kristiina Bergholm, Head of International Department Jaana Puskala, näyttelijä Lauri Tanskanen, lavastaja Marjaana Rantama, tuottaja Riina Hyytiä, käsikirjoittaja Tarja Kylmä ja tuottaja Teea Hyytiä. Raadin sihteerinä toimi Susanna Shepherd ja puheenjohtajana Tero Koistinen Suomen Filmikamari ry:stä.

Oscar-palkinnon virallisista valintakriteereistä vastaa Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS), joka pyytää vuosittain kaikkia elokuvia tuottavia maita nimeämään yhden ehdokkaan parhaan vieraskielisen elokuvan Oscar-kilpailuun. Kategoriassa otetaan tänä vuonna huomioon elokuvat, jotka ovat saaneet elokuvateatteriensi-iltansa 1. lokakuuta 2017 ja 30. syyskuuta 2018 välisenä aikana.

Lopulliset Oscar-ehdokkuudet julkistetaan 22. tammikuuta 2019. Oscar-palkinnot jaetaan 91. kerran 24. helmikuuta 2019 ympäri maailman televisioitavassa gaalassa.

Suomen Oscar-raadin puheenjohtaja Tero Koistinen
Suomen Filmikamari ry