24.08.2018 | Helsinki Film Festival

Armomurhaaja voitti arvostetun elokuvakriitikoiden FIPRESCI -palkinnon Haugesundin kansainvälisillä elokuvajuhlilla

Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinto -ehdokas Armomurhaaja voitti arvostetun FIPRESCI-palkinnon Haugesundin kansainvälisillä elokuvajuhlilla, Norjassa myöhään torstai-iltana 23.8.2018

Teemu Nikin ohjaama ja käsikirjoittama Armomurhaaja sai festivaalin Fipresci-palkinnon. Fipresci on kansainvälinen elokuvakriitikoiden järjestö, joka myönsi Haugesundissa palkintonsa parhaaksi katsomalleen pohjoismaiselle elokuvalle. Fipresci-raati kehui ”erinomaisen synkkää” Armomurhaajaa sen omaperäisestä lähestymisestä genre-elokuvaan. Nikin elokuva julkistettiin Haugesundissa myös Suomen ehdokkaaksi Pohjoimaiden neuvoston elokuvapalkintoon.

Juryn jäsenet olivat tänä vuonna Britt Sørensen, Anzhelika Artyukh ja James Evans.

SYNOPSIS
Veijo Haukka on 50-vuotias mekaanikko, joka sivutyökseen lopettaa vanhoja ja sairaita lemmikkejä. Pienet eläimet hän kaasuttaa pakokaasulla ja isommat ampuu pistoolilla. Veijo on karusta hommastaan huolimatta eläinten puolella: hän haluaa vapauttaa ne kärsimyksistä. Lemmikkien omistajia kohtaan Veijo ei ole yhtä armollinen. Hän rankaisee ihmisiä, jotka ovat tyhmyyttään tai itsekkyyttään kohdelleet lemmikkejään kaltoin.

TUOTANTOTIEDOT

ARMOMURHAAJA

Englanninkielinen nimi Euthanizer
Ohjaaja Teemu Nikki
Käsikirjoittaja Teemu Nikki
Rooleissa Matti Onnismaa, Jari Virman, Hannamaija Nikander
Tuottajat Jani Pösö,Teemu Nikki
Tuotantoyhtiö It’s Alive Films
Kesto 100 minuuttia
Kotimainen levittäjä Scanbox
Kansainvälinen myynti Wide

Armomurhaaja sai Suomen ensi-iltansa elokuvateattereissa 24.11.2017.

Yhdysvalloissa Armomurhaaja sai elokuvateatteriensi-iltansa 20.7.2018 Los Angelesissa.

Trailer:

Fipresci (Fédération Internationale de la Presse Cinématographique) on kansainvälinen elokuvakriitikkojen järjestö, jonka jäseniä ovat eri maiden elokuvakriitikkojen ja -toimittajien järjestöt. Järjestö on perustettu 1930 Pariisissa. Siihen kuuluu järjestöjä 50 maasta.

Lisätietoja:
Teemu Nikki