24.08.2018 | Pirkanmaan elokuvakeskus

Kuukauden pohjoismainen elokuva syksy 2018

Runsas kirjo pohjoismaisia elokuvia valtaa taas Suomen! En bred repertoar med nordisk film erövrar Finland igen denna höst tack vare serien Månadens nordiska film.

KUUKAUDEN POHJOISMAINEN ELOKUVA

SYKSY 2018

Runsas kirjo pohjoismaisia elokuvia valtaa taas Suomen! Kuukauden pohjoismainen elokuva -sarja järjestetään syksyn aikana yhdeksällä paikkakunnalla. Ohjelmisto vaihtelee paikkakunnittain, tarjolla on valikoima viime vuosien menestyselokuvia ja Ingmar Bergmanin 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi myös Bergmanin klassikkoelokuvia. Sarja helpottaa pohjoismaisten elokuvien löytämistä teattereiden ohjelmistosta ja sen myötä yleisö saa myös mahdollisuuden nähdä elokuvia, joita ei muuten esitettäisi.

Elokuvista saa tänä syksynä nauttia seuraavilla paikkakunnilla: Espoo, Hämeenlinna, Joensuu, Kuopio, Oulu, Tampere, TornioHaparanda, Turku ja Vaasa. Ennakkoilmoittautuneille kouluryhmille esityksiin on vapaa pääsy!

Sarjan mahdollistaa vuosien varrella kasvanut valtakunnallisten ja alueellisten järjestäjien laaja yhteistyö. Pääjärjestäjinä toimii Walhalla ry, Svenska nu, Pohjola-Norden ja Pohjoismainen kulttuuripiste.

Suurkiitos kaikille yhteistyökumppaneille, jotka ovat mukana mahdollistamassa tätä ainutlaatuista sarjaa ja erityisesti yleisölle, jolle tätä sarjaa teemme.

MÅNADENS NORDISKA FILM

HÖSTEN 2018

En bred repertoar med nordisk film erövrar Finland igen denna höst tack vare serien Månadens nordiska film. Vi bjuder på ett urval av de senaste årens nordiska succéfilmer och, tack vare Ingmar Bergmans 100 -årsjubileum, också Bergmans älskade filmklassiker. Serien gör det enklare för publiken att hitta nordisk film på biografernas repertoar och tack vare den får publiken också möjlighet att se filmer, som annars inte skulle visas.

Publiken på följande orter får njuta av höstens filmutbud: Esbo, Joensuu, Kuopio, Tammerfors, Tavastehus, TorneåHaaparanta, Uleåborg, Vasa och Åbo. Repertoaren varierar ortvis.

Serien möjliggörs genom ett brett samarbete, som utvecklats under åren, mellan riksomfattande och regionala arrangörer. Huvudarrangörer är Walhalla rf, Svenska nu, Pohjola-Norden och Nordisk kulturkontakt.

Esityspaikat & paikalliset yhteistyökumppanit / Visningsplatser & lokala samarbetspartners:

Espoo/Esbo: Svenska nu, Hanasaaren kulttuurikeskus/Hanaholmens kulturcentrum
Hämeenlinna/Tavastehus: Museo Militaria & Bio Rex, Kino Tavast ry
Joensuu: Elokuvateatterikeskus Tapio, Pohjois-Karjalan alueellinen elokuvayhdistys ry
Kuopio: Kino Kuvakukko, ISAK ry
Oulu/Uleåborg: Studio, Oulun elokuvakeskus
Tampere/Tammerfors: Arthouse Cinema Niagara, Pirkanmaan elokuvakeskus
TornioHaparanda: Aineen taidemuseo, Pohjola-Norden
Turku/Åbo: Logomo, Varsinais-Suomen elokuvakeskus
Vaasa/Vasa: Elokuvateatteri Ritz, Elokuvakeskus Botnia

Lisätietoa kaikista esityksistä / Tilläggsinfo om samtliga visningar: www.walhalla.fi

Espoo / Esbo

Hanasaaren kulttuurikeskus / Hanaholmens kulturcentrum

3.9 klo 18 THE CAKE GENERAL/Tårtgeneralen (Filip Hammar & Fredrik Wikingsson, SE 2018) 100 min, S/T, HUOM! Ruotsinkielinen puhe, EI suom. tekstitystä

1.10. klo 18 VALTAPELI/Krig (Goran Kapetanovi?, SE 2017) 80 min, K/F12, suom .tekstitys

5.11. klo 18 BERGMAN 100: FANNY JA ALEXANDER/Fanny och Alexander (Ingmar Bergman, SE 1982) 188 min, K/F16, eng. tekstitys

3.12 klo 18 MITÄ MEISTÄ PUHUTAAN/Hva vil folk si (Iram Haq, NO 2018) 106 min, K/F16, suom. tekstitys/svensk textning

Hämeenlinna / Tavastehus

Museo Militaria & Bio Rex

ma 3.9. klo 18 Museo Militaria: MANSIKKAMAA/Jordgubbslandet (Wictor Ericsson, SE 2017) 93 min, K/F12, suom. tekstitys/svensk textning

ma 8.10 klo 18 Bio Rex: MITÄ MEISTÄ PUHUTAAN/Hva vil folk si (Iram Haq, NO 2018) 106 min, K/F16, suom. tekstitys/svensk textning

ma 5.11. klo 18 Museo Militaria: THE SQUARE (Ruben Östlund, SE 2017) 142 min, K/F12, suom. tekstitys

ma 3.12. klo 18 Museo Militaria: LAND OF MINE/Under sandet (Martin Zandvliet, DK 2016) 101 min, K/F16, English subtitles

Pääsyliput/Biljetter: Sarjalippu/seriebiljett 20 €. Yksittäiset liput: Museo Militaria 5 €, Bio Rex 7 €

Opiskelijaryhmät ennakkovarauksella/förhandsanmälda elevgrupper: 0 €

Paikka/Plats: Museo Militaria, elokuvasali, Vanhankaupunginkatu 19. Bio Rex, Paasikiventie 2, Hämeenlinna.

Lisätiedot/Tilläggsinfo: Kino Tavast ry, kinotavast.net

Joensuu

Elokuvateatterikeskus Tapio

ti 18.9. klo 16.30 MITÄ MEISTÄ PUHUTAAN/Hva vil folk si (Iram Haq, NO 2018) 106 min, K/F16, suom. tekstitys/svensk textning

ti 23.10. klo 16.30 THE HEART/Hjärtat (Fanny Metelius, SE 2018) 104 min, K/F16, eng. tekstitys

ti 13.11. klo 16.30 LOS BANDO (Christian Lo, NO 2018) 94 min, K/F7, suom. tekstitys

ti 11.12. klo 16.30 SEITSEMÄS SINETTI/Det sjunde inseglet (Ingmar Bergman, SE 1957) 96 min, K/F16, eng. tekstitys

Liput/Biljetter: 5 €, www.savonkinot.fi

Lisätietoa/Tilläggsinfo: www.pkey.fi

Kuopio

Kino Kuvakukko

su 2.9. klo 13 KESÄ MONIKAN KANSSA/Sommaren med Monika (Ingmar Bergman, SE 1953) 96 min, K/F16, suom. tekstitys HUOM! Bergmanin elokuvat jatkavat sunnuntaisin syyskuun ajan!

to 4.10. klo 13 MITÄ MEISTÄ PUHUTAAN/Hva vil folk si (Iram Haq, NO 2018) 106 min, K/F16, suom. tekstitys/svensk textning

su 11.11. klo 14 BORG/MCENROE (Janus Metz Pedersen, SE 2017) 107 min, S/T, suom.- ja ruots. tekstitys

to 13.12. klo 17.30 THE HEART/Hjärtat (Fanny Metelius, SE 2018) 104 min, K/F16, eng. tekstitys. Vapaa pääsy!

Paikka/Plats: Kino Kuvakukko, Vuorikatu 27, Kuopio

Liput 5 € jos ei muuta mainita. Ennakkovarauksella koululaisryhmät veloituksetta, varaukset: saija.nissinen@kuopio.fi

Lisätietoa/Tilläggsinfo: www.isakry.fi, www.kuvakukko.kuopio.fi

Oulu / Uleåborg

Studio

ti 11.9. klo 17 CHILDHOOD/Barndom (Margreth Olin, NO 2017) 90 min, S/T, eng. tekstitys

ti 2.10. klo 17 MITÄ MEISTÄ PUHUTAAN/Hva vil folk si (Iram Haq, NO 2018) 106 min, K/F16, suom. tekstitys/svensk textning

ma 5.11. klo 17.30 SVENSKA VECKAN: FANNY JA ALEXANDER/Fanny och Alexander (Ingmar Bergman, SE 1982) 188 min, K/F16, eng. tekstitys

ti 4.12. klo 16.30 THE SQUARE (Ruben Östlund, SE 2017) 142 min, K/F12, suom. tekstitys

Liput/Biljetter: 5 €

Lisätietoa/Tilläggsinfo: www.oulunelokuvakeskus.fi

Tampere / Tammerfors

Arthouse Cinema Niagara

to 27.9. klo 16.30 MITÄ MEISTÄ PUHUTAAN/Hva vil folk si (Iram Haq, NO 2018) 106 min, K/F16, suom. tekstitys/svensk textning
to 11.10. klo 16.30 THE SWAN/Savanurinn (Ása Helga Hjörleifsdótirr, ISL 2017), 91 min, K/F12, English subtitles
to 8.11. klo 16.30 SVENSKA VECKAN: SEITSEMÄS SINETTI/Det sjunde inseglet (Ingmar Bergman, SE 1957) 96 min, K/F16, English subtitles
to 13.12 klo 16.30 BERGMAN 100: TAIKAHUILU/Trollflöjten (Ingmar Bergman, SE 1975) 135 min, S/T, Engish subtitles

Liput/Biljetter: 6 €

Lisätietoa/Tilläggsinfo: www.arthousecinemaniagara.fi

TornioHaparanda

Aineen taidemuseo

to 13.9. klo 17 MANSIKKAMAA/Jordgubbslandet (Wictor Ericsson, SE 2017) 93 min, K/F12, suom. tekstitys/svensk textning
to 11.10. klo 17 BERGMAN 100: SYYSSONAATTI / Höstsonaten (Ingmar Bergman, DE/SE 1978) K/F12, suom. tekstitys
to 15.11.  klo 17 THE MAN/Mesteren (Charlotte Sieling, DK 2016), 94 min, K/F12, suom. tekstitys
to 13.12. klo 17 BERGMAN 100: FANNY JA ALEXANDER/Fanny och Alexander (Ingmar Bergman, SE 1982) 188 min, K/F16, suom. tekstitys

Vapaa pääsy/Fritt inträde

Lisätietoa/Tilläggsinfo: www.walhalla.fi

Turku / Åbo

Logomo, Move 2 -sali

ti 11.9. klo 17 MITÄ MEISTÄ PUHUTAAN/Hva vil folk si (Iram Haq, NO 2018) 106 min, K/F16, suom. tekstitys/svensk textning

ti 9.10. klo 17 THE DAY WILL COME/Der kommer en dag (Jesper W. Nielsen, DK 2016) 119 min, K/F16, English subtitles

pe 9.11. klo 17 SVENSKA VECKAN: FANNY JA ALEXANDER/Fanny och Alexander (Ingmar Bergman, SE 1982) 188 min, K/F16, suom. tekstitys

ti 4.12. klo 17 LOS BANDO (Christian Lo, NO 2018) 94 min, K/F7, suom. tekstitys

Liput/Biljetter 5 €

Lisätietoa/Tilläggsinfo: www.logomo.fi

Vaasan ohjelma julkaistaan myöhemmin.

ESITETTÄVÄT ELOKUVAT

MITÄ MEISTÄ PUHUTAAN/Hva vil folk si (Iram Haq, NO 2018) 106 min, K/F16, suom.- ja ruots. tekstitys/textad till fi och sve

Traileri: https://www.youtube.com/watch?v=T7LWZOi-uiE

Mitä meistä puhutaan on palkitun ohjaaja-käsikirjoittaja Iram Haqin omiin kokemuksiin pohjautuva väkevä draama rohkeasta nuoresta naisesta, jonka on etsittävä oma polkunsa kahden kulttuurin välissä. Elokuva on ollut kotimaassaan yleisömenestys ja se on palkittu lukuisilla festivaaleilla ympäri maailmaa.

Hva vil folk si är ett starkt drama om en modig ung kvinna, som är tvungen att finna sin egen väg mellan två kulturer. Filmen baserar sig på den prisbelönta manusförfattaren och regissören Iram Haqins egna erfarenheter och har varit en succé både i sitt hemland och på internationella festivaler.

CHILDHOOD/Barndom (Margreth Olin, NO 2017) 90 min, S/T, eng. tekstitys

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=hgNqRvNe5Sc

Elämänmyönteinen ja sydämellinen dokumenttielokuva seuraa lasten touhua ja kehitystä vuoden ajan norjalaisessa päiväkodissa, jossa on 1-7 vuoden ikäisiä lapsia. Elokuva toimii erinomaisesti keskustelun pohjana leikin ja luottamuksellisten suhteiden merkityksestä lasten elämässä ja kehityksessä.

En livsbejakande och hjärtlig dokumentärfilm där vi får följa med barnens sysslor och deras utveckling under ett år i ett norskt daghem för barn i ålder 1-7 år. Filmen fungerar som en ypperlig utgångspunkt för diskussion om barnens liv och särskilt betydelsen av lek och trygga vuxenrelationer.

MANSIKKAMAA / Jordgubbslandet (Wictor Ericsson, SE 2017) 93 min, K/F12, suom. ja ruots. tekstitys/textad till fi och sve

Traileri: https://www.youtube.com/watch?v=rCDLpscHfJ4

15-vuotias Wojtek on tullut vanhempiensa kanssa Puolasta Ruotsiin tekemään töitä mansikanpoimijana. Tilalla hän tutustuu maanviljelijän tyttäreen Anneliin. Vaikka marjanpoimijoiden ja paikkakunnan asukkaiden välillä on huomattava statusero, nämä kaksi alkavat tavata toisiaan salaa.

Elokuva on rakkaustarina, joka toimii realistisena, ja siksi myös epämukavana muistutuksena siitä, kuinka kohtaamme toisemme, ja kuinka erilaiset lähtökohdat ja tulevaisuudennäkymät meillä voi olla. Elokuva on kriitikkojen ylistämä sekä Ruotsissa että Suomessa ja sitä on verrattu Roy Anderssonin läpimurtoelokuvaan Eräs rakkaustarina.

15-årige Wojtek har tillsammans med sina föräldrar kommit från Polen till Sverige för att jobba som jordgubbsplockare. På gården lär han känna bondens dotter, Anneli. Trots den påtagliga statusskillnaden som råder mellan plockarna och ortsborna, börjar de två träffas i smyg.

Filmen är en kärlekshistoria som fungerar som en realistisk, och därför också obehaglig, påminnelse om hur vi bemöter varandra och hur olika utgångslägen och framtidsutsikter vi kan ha. Filmen är en kritikersuccé både i Sverige och Finland och har jämförts med Roy Anderssons genombrottsfilm En kärlekshistoria.

THE DAY WILL COME / Der kommer en dag (Jesper W. Nielsen, DK 2016) 119 min, K/F16, English subtitles

Traileri: https://vimeo.com/209716906

Vuosi on 1967 ja nuorisokulttuuri kukoistaa. Gudbjergissä, jonne erottamattomat veljekset Elmer ja Erik viedään sairaalta äidiltään, on aivan toisenlainen ilmapiiri. Lastenkodissa määrää nimittäin tyranni, rehtori Fredrik Heck. Peloissaan pojat tekevät kaikkensa, jotta he eivät joutuisi maalitauluiksi, kunnes lopulta on koston aika.

Året är 1967 och ungdomskulturen gror. Så är inte fallet i Gudbjerg, dit de oskiljaktiga bröderna Elmer och Erik hamnar när deras mor insjuknar. På fosterhemmet härskar tyrannen, rektor Fredrik Heck. Skräckslagna gör Elmer och Erik allt för att synas och märkas så lite som möjligt, tills det en dag blir dags att slå tillbaka.

THE MAN / Mesteren (Charlotte Sieling, DK 2017), 94 min, K/F12

Traileri: https://www.youtube.com/watch?v=VqpfuS1Ov3M

Isä, poika ja pyhä taide.

Maailmankuulu ja eksentrinen taiteilija Simon dominoi sekä taidemaailmaa että omaa ateljeetaan. Pyjamaan pukeutuneena hän johtaa noin kymmentä alaista, jotka tekevät töitä hänelle ja Taiteelle. Simonin maailma horjuu, kun hänen poikansa yllättäen ilmestyy hänen elämäänsä. Myös poika on taiteilija, jolla on oma ego, ja myös hän tekee töitä taideprojektien parissa. Isän on vaikea antaa pojalleen osaa sekä huomiostaan että itsestään.

Ohjaaja on Charlotte Sieling, joka käsittelee miesegoa humoristisella ironialla. Suurena Mestarina näemme Søren Mallingin, joka tekee jälleen fantastisen roolisuorituksen. Muissa rooleissa nähdään mm. norjalainen Ane Dahl Torp.

Fadern, sonen och den heliga konsten.

Den världskände och excentriske konstnären Simon dominerar både i konstvärlden och i sin egen ateljé, där han iklädd pyjamas leder ett tiotal personer som jobbar för honom och Konsten. Simons cirklar rubbas då hans okända son kommer in i bilden. Sonen är också konstnär, med eget ego, och jobbar också han med ett konstprojekt. Fadern har svårt att dela med sig av både uppmärksamheten och sig själv.

Regissör är Charlotte Sieling, som betraktar det manliga egot med humoristisk ironi. Som den store Mästaren ser vi Søren Malling i ännu en fantastisk rollprestation. I övriga roller ser vi bl.a. norska Ane Dahl Torp.

BORG/MCENROE / Borg (Janus Metz, SE 2017), 107 min, S/T, suom. ja ruots. tekstitys / textad till finska och svenska

Traileri: https://www.youtube.com/watch?v=pgTFwAAkMeY

Borg on elokuva ruotsalaisen ikonin Björn Borgin matkasta Södertäljestä maailmaneliittiin aikana, jolloin kaikki oli mahdollista. Elokuva kertoo Borgin ja amerikkalaisen John McEnroen välisestä Wimbledon-ottelusta, joka pelattiin kesällä 1980. Heidän keskinäinen kilpailunsa kiinnitti koko maailman mielenkiinnon.

Borg / McEnroe saattaa olla tennismaailmaan sijoittuva elokuva – mutta se on todellakin katsomisen arvoinen myös sellaiselle, joka vaihtaa mielellään kanavaa, kun tv:stä tulee urheilua.” Silja Sahlgren-Fodstad, Yle

Borg är en film om den svenska ikonen Björn Borgs resa från Södertälje till världseliten i en tid då allt var möjligt. Filmen skildrar Borgs största kamp som utspelades en regnig sommar på Wimbledon 1980 mot amerikanska John McEnroe och om hur deras rivalitet kom att engagera en hel värld.

”Borg må vara en film som utspelar sig i tennisvärlden – men den är definitivt sevärd även för den som gärna byter kanal när det vankas sport på tv.” Silja Sahlgren-Fodstad, Yle

THE SQUARE (Ruben Östlund, SE 2017) 142 min, K/F12, suom. tekstitys

Traileri: https://www.youtube.com/watch?v=Iipn54u8WKs

Ruotsalaisen Ruben Östlundin ohjaama elokuva voitti Kultaisen palmun Cannesissa 2017. Elokuva on taidemaailmaan sijoittuva terävä satiiri, jossa nykytaiteen museon arvostettu kuraattori joutuu nolojen tilanteiden spiraaliin. Museon tuleva näyttely ”The Square” haastaa yleisön auttamaan lähimmäistään, mutta taidemaailman kulissien ulkopuolella tämä osoittautuu johtajalle vaikeaksi.

Svenska Ruben Östlunds film vann Guldpalmen i Cannes 2017. Filmen är en vass satir som utspelar sig i konstvärlden, där den uppskattade kuratorn för ett konstmuseum trasslar in sig i en spiral av pinsamma situationer. Museets kommande utställning ”The Square” är ett verk som utmanar publiken till att hjälpa sin nästa. Det visar sig dock vara svårt för kuratorn att leva som han lär.

LAND OF MINE/Under sandet (Martin Zandvliet, DK 2016) 101 min, K/F16, eng. tekstitys

Traileri: https://www.youtube.com/watch?v=2eNyEyyN-ew

Tanskassa eletään kevättä 1945 ja sodan jälkeinen raivaus on vasta alussa. Joukko saksalaisia sotavankeja tuodaan Tanskaan purkamaan 2 miljoonaa maamiinaa, jotka Saksa on kylvänyt miehityksen aikana Tanskan maaperälle. Miinanpurkua johtaa kersantti Rasmussen, jolta ei saksalaispojille armoa heru. Miinanpurkajat ovat nuorukaisia, jotka ovat joutuneet elämänsä kovimman paikan eteen. Traagiset tapahtumat saavat lujan Rasmusseninkin katsomaan vihollista uusin silmin, mahdollisesti liian myöhään.

Tämä vaikuttava draamaelokuva voitti muun muassa Göteborgin elokuvajuhlien pääpalkinnon, ja se on kahminut niin kriitikkojen kuin Tanskan elokuva-akatemiankin palkintoja.

Våren 1945, ett par dagar efter andra världskrigets slut, skickas en grupp unga tyska krigsfångar till Danmark för att avväpna de två millioner minor som har spridits ut längs den danska västkusten av de tyska ockupanterna. Kommandot över gruppen har sergeant Rasmussen som likt många av hans landsmän känner ett djupt hat för tyskarna. Krigsfångarna är unga killar som har hamnat på sitt livs hårdaste uppdrag. Tragiska händelser får t.o.m. den hårda Rasmussen att byta bild av fienden, trots att det kanske är för sent.

Denna imponerande dramafilm vann huvudpriset på Göteborgs filmfestival och har även kammat in båda kritikers- och Danska filmakademins priser.  Regissören tar upp ett känsligt ämne för danskarna, nämligen hanteringen av de tyska flyktingbarn som flydde till Danmark vid krigets slutskede.

UNDER THE TREE/Under trénu UNDIR TRÉNU (Hafsteinn Gunnar Sigurðsson, ISL 2017) 89 min, K/F, svensk textning

Traileri: https://www.youtube.com/watch?v=tU7KeDwJCAc

Atli joutuu muuttamaan vanhempiensa luokse, kun vaimo heittää hänet pihalle. Taistelu tyttären jaetusta huoltajuudesta alkaa samaan aikaan kun Atli joutuu keskelle vanhempien ja heidän naapureidensa vielä rankempaan ristiriitaa: Kaunis puu kasvaa uljaasti vanhempien pihalla, mutta varjostaa naapurien elämää. Ristiriita kasvaa elämää suuremmaksi taisteluksi, aidoksi islantilaiseksi mustaksi komediaksi!

Agnes kastar ut Atli hemifrån och Atli flyttar in hos sina föräldrar. Där inleder han kampen om att få delad vårdnad om sin dotter, samtidigt som han hamnar mitt i föräldrarnas och deras grannars konflikt om det ödesmättade Trädet, som växer så vackert på föräldrarnas gård, men som skuggar grannarnas tillvaro. Konflikten eskalerar till en äkta isländsk svart komedi!

SARJASSA ESITETTÄVÄT R&A KIERTUE-ELOKUVAT

LOS BANDO (Christian Lo, NO 2018) 94 min, K/F7, suom. tekstitys

Hillitön road movie ystävyydestä, unelmista ja rakkaudesta musiikkiin. Feelgood komediassa seurataan Los Bando Immortale -bändiä reissulla läpi Norjan, jonka tekevät ehtiäkseen rockin norjanmestaruus kilpailuihin ajoissa. Suositellaan 10v. ja ylöspäin.

Hejdundrande roadmovie on vänskap, drömmar och kärleken till musiken. I denna feelgood komedi följer vi bandet Los Bando Immortale på en fartfylld resa genom Norge för att hinna till norska rock-mästerskapen. Rekommenderas från 10 år och uppåt.

THE HEART/Hjärtat (Fanny Metelius, SE 2018) 104 min, K/F16, eng. tekstitys

Kun poikaystävä ei halua seksiä, parikymppinen Mika etsii epätoivoisesti vastauksia Googlesta ja itsestään. Välillä kepeä, toisinaan kipeä, koko ajan uskottava tarina rakkaudesta, parisuhteen hankaluuksista ja elämästä trendikkäässä Tukholmassa.

Då pojkvännen inte vill ligga med henne, söker Mika desperat svar på Google och hos sig själv. Berättelsen om kärlek, relationsproblem och livet i trendiga Stockholm bjuder på en äkthet – både i sin humor och smärta.

Ongelmalapsena pidetty yhdeksänvuotias tyttö tutustuu itseensä, kun hänet lähetetään kesäksi sukulaistensa maatilalle töihin kuritoimenpiteenä. Viipyilevä kuvaus vangitsee Islannin henkeäsalpaavan luonnon ja henkilöhahmojen tunteet upeassa eleettömyydessään.

Den nioåriga flickan uppfattas som ett problembarn och förs därför till landet över sommaren, där hon ska jobba på släktingarnas gård. Den hänförande isländska naturen och huvudkaraktärernas lågmälda känslor fångas av den dröjande kameran.

INGMAR BERGMAN 100 VUOTTA / INGMAR BERGMAN 100 ÅR

Ingmar Bergmanin (1918-2018) satavuotismuistoa juhlitaan tänä vuonna BERGMAN 100 -juhlavuoden myötä. Esitämme useita Bergmanin elokuvia vuoden Kuukauden pohjoismainen elokuva -sarjan ohjelmistossa. Esitettävistä elokuvista ja Bergmanin koko elämäntyöstä saa runsaasti tietoa Stiftelsen Ingmar Bergmanin, eli Ingmar Bergman säätiön, sivustolla sekä ruotsiksi että englanniksi, www.ingmarbergman.se, joka myös on toiminut näiden elokuvatekstien keskeisenä lähteenä. Huomatkaa myös, että KAVI esittää vuoden aikana Bergmanin tuotantoa laajasti elokuvateatteri Orionissa Helsingissä.

Vi firar Ingmar Bergmans (1918-2018) hundraårsminne i år i BERGMAN 100 – jubileumsårets tecken. Ett flertal av Bergmans filmer kommer att visas i serien Månadens nordiska films program under hela året. Ingående information om dessa filmer och om hela Ingmar Bergmans livsverk finns både på svenska och engelska på Stiftelsen Ingmar Bergmans hemsida, www.ingmarbergman.se, som också fungerat som huvudsaklig källa för nedanstående filmtexter. Notera också att KAVI under detta jubileumsår kommer att visa Bergmans produktion storskaligt på sin biograf Orion i Helsingfors.

TAIKAHUILU/Trollflöjten (Ingmar Bergman, SE 1975) 135 min, S/T, eng. tekstitys

Ingmar Bergman rakastui Mozartin Taikahuilu oopperaan jo pienenä ja se seurasi häntä elämän aikana. Oopperan filmatisointi televisiolle kävi siksi hänelle helposti, ratkaisut tulivat kuin itsestään. Tuotanto oli siihen aikaan kallein tv-tuotanto ikinä Ruotsissa. Bergman sanoi itse, että Taikahuilu - elokuvassa on illuusioteatterin magiaa. Mikään ei oikeasti ole mitään, vaan kaikki esittää jotakin.

Ingmar Bergman förälskade sig i Mozarts opera Trollflöjten redan som barn och den följde honom genom livet. Att filmatisera operan för tv gick därför som på räls och produktionen hade dessutom den största budgeten som en tv-produktion någonsin haft i Sverige. Bergman lär ha sagt att filmatiseringen innehåller illusionsteaterns ädla magi: ”Ingenting är, allting föreställer.”

FANNY OCH ALEXANDER/Fanny ja Alexander (Ingmar Bergman, SE 1982) 188 min, K/F16

Fanny ja Alexander on Ingmar Bergmanin rakastetuimpia elokuvia ja se perustuu Bergmanin elokuvista eniten hänen omaan elämään. Elokuvan kahdesta navasta, elämänmyönteisestä teatteriperheestä ja ankarasta piispantalosta, sanotaan löytyvän vastineet Bergmanin omista lapsuudenkokemuksista. Elokuvan tuotti Jörn Donner ja se sai Parhaan vieraskielisen elokuvan Oscar -palkinnon. Siitä tehtiin kaksi versiota, viiden tunnin tv-sarja alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti ja lyhyempi elokuvaversio, lähinnä ulkomaanmyyntiä ajatellen.

Fanny och Alexander är Bergmans mest självbiografiska film och också en av de mest älskade. Filmens två poler, den levnadsglada teaterfamiljen kontra den stränga biskopsgården sägs ha sin motsvarighet i Bergmans egna barndomsupplevelser. Filmen producerades av Jörn Donner och vann Oscar för Bästa utländska film. Det gjordes två versioner av filmen – den ursprungligt tänkta TV-serien på sammanlagt fem timmar och den kortare filmversionen, främst tänkt för att kunna säljas utomlands.

BERGMAN 100: KESÄ MONIKAN KANSSA / Sommaren med Monika (Ingmar Bergman, SE 1953) 96 min, K/F16, suom. tekstitys / svenskt tal

Villi Monika kesäisessä romanssissa ujon Harryn kanssa. Saaristossa vietetty vapaa kesä, muuttuu syksyn myötä synkemmäksi. Elokuva oli suuri menestys ja Harriet Andersson, joka näytteli Monikaa, kehittyi kansainväliseksi tähdeksi. Elokuva perustuu Per Anders Fogelströmin romaaniin.

Den frispråkiga och upproriska Monika i en somrig romans med den blyga Harry. Efter en lättsam sommar i skärgården för hösten med sig den mörkare vardagen. Filmen blev en stor succé och Harriet Andersson, som spelar Monika, blev en internationell stjärna. Filmen baserar sig på Per Anders Fogelströms roman.

BERGMAN 100: SYYSSONAATTI / Höstsonaten (Ingmar Bergman, SE/BRD/FRA 1978) 93 min, K12, suom. tekstitys / svenskt tal

Äidin ja tyttärien intensiivinen jälleennäkeminen. Äiti on itsekeskeinen, maailmankuulu konserttipianisti, joka ei ole tavannut tyttäriään vuosiin. Päärooleissa toista tytärtä esittävä Liv Ullman ja äitiä esittävä Ingrid Bergman, jolle tämä jäi viimeiseksi elokuvarooliksi.

En intensiv återförening av mor och döttrar. Den självcentrerade modern har inte sett sina döttrar på flera år. I huvudrollerna ser vi Ingrid Bergman som mor och Liv Ullman, som den ena dotter. Detta blev Ingrid Bergmans sista filmroll.

BERGMAN 100: SEITSEMÄS SINETTI / Det sjunde inseglet (Ingmar Bergman, SE 1957) 96 min, F/K 16, English subtitles

Kuoleman kanssa shakkia pelaava Max von Sydow esittää keskiaikaista ritaria matkallaan halki ruttoisen maaseudun. Bergmanin suurteos on yksi elokuvahistorian tärkeimmistä teoksista.

Under medeltidens pesthärjningar spelar den grubblande riddaren, Max von Sydow, schack med döden. Bergmans storverk betraktas som en av filmhistoriens viktigaste filmer.