19.06.2018 | Helsinki Film Festival

POHJOISMAIDEN NEUVOSTON ELOKUVAPALKINTO 2018

Vuoden 2018 Pohjoismaiden neuvoston Elokuvapalkinnon ehdokkaat julkistetaan Norjan Haugesundissa 21.8.

Merkittävän pohjoismaisen elokuvapalkinnon julkistamistilaisuus järjestetään jo toista kertaa Haugesundin kansainvälisten elokuvajuhlien yhteydessä Norjassa.

Viisi ehdolle valittua elokuvaa julkistetaan New Nordic Films  –myyntitapahtuman avauspäivänä 21.8.2018, jonka jälkeen ne esitetään festivaaliyleisölle.

Haugesundin kansainvälisten elokuvajuhlien johtaja Tone Hardersen kertoo: ”Olen todella onnellinen ja ylpeä siitä, että saimme kunnian järjestää julkistamistilaisuuden Haugesundissa. Toivotamme ehdokkaat lämpimästi tervetulleiksi ja odotamme innolla sitä, että pääsemme esittelemään yleisölle ja elokuva-alan ammattilaisille tämän vuoden parhaimmat pohjoismaiset elokuvat.”

Nordisk Film & TV Fondin toimitusjohtaja Petri Kemppinen lisää: ”Julkistamistilaisuuden ja festivaaliesitysten jälkeen kumppanimme esittävät elokuvat syys- ja lokakuun aikana kaikissa pohjoismaisissa pääkaupungeissa, jotta mahdollisen moni katsoja pääsee näkemään ne valkokankaalta.” Helsingissä Helsinki International Film Festival – Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivalin ohjelmistossa 20.-30.9.2018.

Nordisk Film & TV Fondin hallinnoima Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinto on Pohjoismaiden arvostetuin elokuvapalkinto. Se jaetaan vuosittain elokuvalle, joka edustaa merkittävällä tavalla pohjoismaista kulttuuria ja visiota.

Yhteensä 350 000 Tanskan kruunun (noin 47 000 euron) suuruinen palkinto jaetaan tasan elokuvan ohjaajan, käsikirjoittajan ja tuottajan kesken.

Ehdokkaiksi valittujen elokuvien on oltava ensi-illassa festivaaleilla tai kansallisissa elokuvateattereissa 1.7.2017-30.6.2018 välisenä aikana.

Kunkin Pohjoismaan ehdokaselokuvasta päättää kulttuuriministeriön nimittämä kolmihenkinen kansallinen palkintolautakunta, joiden jäsenet ovat tänä vuonna: Per Juul Carlsen, Jakob Wendt Jensen ja Eva Novrup Redvall Tanskassa, Jaana Puskala, Harri Römpötti ja Mikaela Westerlund Suomessa, Hilmar Oddsson, Börkur Gunnarsson ja Helga Þórey Jónsdóttir Islannissa, Inger Merete Hobbelstad, Kalle Løchen ja Britt Sørensen Norjassa, Kristina Börjeson, Emma Gray-Munthe ja Gunnar Bergdahl Ruotsissa.

Vuoden 2018 elokuvapalkinnon voittaja julkistetaan 30.10. Oslossa Pohjoismaiden neuvoston vuotuisen istunnon yhteydessä. Samanaikaisesti julkistetaan muut PN:n palkinnot: Kirjallisuuspalkinto, Lasten- ja nuorten kirjallisuuspalkinto, Musiikkipalkinto ja Ympäristöpalkinto.

Viime vuonna Pohjoismaiden neuvoston Elokuvapalkinnon voitti Selma Vilhusen elokuva Tyttö nimeltä Varpu.

46th Norwegian International Film Festival, Haugesund järjestetään ajalla 18.-24.8. 2018.

Lisätietoja: www.nordiccouncilfilmprize.com tai www.facebook.com/nordiskfilmogtvfond/

Lehdistökontakti:

Jorma Akkanen, jorma.akkanen@matilarohr.com, 050 567 1888