25.04.2018 | Espoo Ciné

Espoo Cinéssä tekijätapaamisia yli sukupolvirajojen

Festivaalin vieraiksi saapuvat ruotsalainen ohjaaja-roolittaja Katja Wik sekä saksalaisohjaaja Stefan Westerwelle lukuisten kotimaisten elokuvantekijöiden lisäksi.

Ensi viikolla alkavan Espoo Ciné -elokuvafestivaalin (4.–13.5.) ja lasten- ja nuortentapahtuma Junior Cinén (4.–9.5.) ohjelmistoissa nähdään yhteensä 87 pitkää elokuvaa ja 26 lyhytelokuvaa, joita esitetään kaikkiaan yli 200:ssa näytöksessä eri puolilla Espoota. Festivaalilla vierailevat ruotsalainen ohjaaja-roolittaja Katja Wik sekä saksalaisohjaaja Stefan Westerwelle lukuisten kotimaisten elokuvantekijöiden lisäksi. Tekijätapaamisissa ja seminaareissa kohtaavat sukupolvet, kansalaisuudet sekä erilaiset kertojaäänet.

Katja Wik Espoossa 4.–6.5.
Ruotsalainen ohjaaja-roolittaja Katja Wik (s. 1987) saapuu Espooseen elokuvansa The Ex-Wife (Exfrun) kanssa. Wik vastasi useiden Roy Anderssonin elokuvien roolituksesta ja työskenteli roolittajana Ruben Östlundin Turisti-elokuvassa ennen kuin yhdisti voimansa Östlundin tuottajana toimineen Marie Kjellsonin kanssa. Yhdessä naiset tuottivat mm. yhteispohjoismaisen lyhytelokuvan Komitea (Committee), joka on suomalaisyhtiö Tuffi Filmsin osatuottama ja Jenni Toivoniemen ohjaama. Kaksikon ensimmäinen pitkä elokuva The Ex-Wife on herkullinen satiiri parisuhteesta tyttöystävän, vaimon ja ex-vaimon näkökulmista.
Katja Wik on paikalla The Ex-Wife -näytöksessä Louhisalissa lauantaina 5.5. Wik on median haastateltavissa 4.–6.5. Haastattelupyynnöt festivaalin tiedottajalle.

Stefan Westerwelle Espoossa 4.–5.5.
Saksalainen Stefan Westerwelle (s. 1980) on ohjannut lyhytelokuvia sekä kaksi pitkää elokuvaa, joista vuonna 2006 valmistunut dokumenttielokuva While You Are Here oli samalla hänen lopputyönsä Kölnin media-akatemiaan. Matti ja Sami – Universumin kolme suurinta virhettä (2018) on hänen kolmas pitkä ohjaustyönsä ja ensimmäinen lastenelokuvansa. Suomalaisen Elokuvayhtiö Aamun osatuottamassa elokuvassa nähdään suomalaisnäyttelijät Tommi Korpela ja Eero Milonoff. Elokuva avaa tämänvuotisen lasten- ja nuortentapahtuma Junior Cinén.
Westerwelle on paikalla kutsuvierasnäytöksessä perjantaina 4.5. klo 12.30 Kino Tapiolassa sekä yleisönäytöksessä Louhisalissa 5.5. klo 13. Lauantain näytös on osa Perhepäivän ohjelmaa. Westerwelle on haastateltavissa 4.–5.5. Haastattelupyynnöt festivaalin tiedottajalle.

Jörn Donner ja Rafael Donner Hanasaaressa 7.5.
Jörn Donnerin dokumenttielokuva Memory of Ingmar Bergman (Minnet av Ingmar Bergman) on valmistunut Bergmanin syntymän satavuotisjuhlavuoden kunniaksi. Elokuva saa ensiesityksensä Espoo Cinéssä. Ennen elokuvanäytöstä käydään keskustelu, jota johtaa toimittaja Johanna Grönqvist.
Kuukauden Bergman -keskustelutilaisuus (ruotsiksi), paikalla Jörn Donner ja Rafael Donner Hanasaaressa maanantaina 7.5. klo 17–17.45, elokuvanäytös klo 18. Ilmaisliput varattavissa Hanaholmen.fi
Jörn Donnerin haastattelupyynnöt, Henna Raatikainen: henna@kitka.fi

Kotimainen juhlanäytös Espoon kulttuurikeskuksen Louhisalissa 8.5.
Lyhytelokuvat ovat näyttävästi esillä festivaalilla niin Ciné kylässä -tapahtuman (16.–29.4.) ansiosta kuin paraatipaikalla itse festivaalilla, sillä Kotimainen juhlanäytös kunnioittaa kukoistuskauttaan elävää suomalaista lyhytelokuvaa. Kotimaisessa juhlanäytöksessä nähdään seitsemän kiinnostavaa ja palkittua lyhytelokuvaa: Cannes-voittaja ja Jussi-palkittu Katto (ohj. Teppo Airaksinen), Risto Jarva -palkinnon saanut Maan sisällä linnut (Eatnanvuloš lottit, ohj. Marja Helander), niin ikään Jussi-ehdokkaina olleet Salaviinanpolttajat (ohj. Juho Kuosmanen), Saatanan kanit (ohj. Teemu Niukkanen) ja Penelope (ohj. Heta Jäälinoja) sekä Puheenvuoro (ohj. Hannes Vartiainen ja Pekka Veikkolainen) ja Sosiaalinen yhteys (ohj. Jan Ijäs).
Kotimainen juhlanäytös tiistaina 8.5. klo 19 Louhisalissa. Paikalle saapuu joukko elokuvien tekijöitä.

Junior Cinén seminaari 8.5.
Opettajille ja muille kasvattajille suunnattu Junior Cinén seminaarissa pohditaan asiantuntijoiden johdolla, keiden tarinoita elokuvat kertovat ja ketkä saavat äänensä kuuluville elokuvissa. Aihetta lähestytään viime vuosien kotimaisten lasten- ja nuortenelokuvien kautta, mediakasvatuksen näkökulmasta tarkasteltuna. Keskustelemassa ovat esimerkiksi elokuvantekijät Mari Rantasila, Esa Illi ja Elli Toivoniemi sekä elokuva-alan moniottelija Vesa Kuosmanen. Keskustelun vetää toimittaja ja kirjailija Pirjo Houni.
Junior Cinén mediakasvatusseminaari Kino Tapiolassa tiistaina 8.5. klo 13.30–17.

Kelaamon Meet & Greet Louhisalissa 9.5.

Elokuvasivusto Kelaamo.fi kutsuu yläkoulu- ja lukioikäiset tapaamaan Lauri Mäntyvaaran tuuheet ripset -elokuvan tekijöitä elokuvanäytöksen jälkeen Louhisalissa keskiviikkona 9.5. klo 15–16. Rennossa tapaamisessa kysymykset nostetaan kirjaimellisesti hatusta ja työryhmän jäsenten on pakko vastata esitettyihin kysymyksiin. Tule siis paikalle yllättämään – ja yllättymään!
Q&A:n vetävät Kelaamo.fi:n tuottajat Hanna Wahlman ja Saara Konttinen. Kysymyksiin ovat vastaamassa näyttelijät Rosa Honkonen, Santeri Helinheimo Mäntylä ja Tiitus Rantala sekä puvustaja Aino Havu.

HUOM! Arvoisa median edustaja, muistathan akkreditoitua festivaalille 27.4. mennessä!