11.04.2018 | Night Visions Distribution

NIGHT VISIONS -FESTIVAALILLE ELOKUVANTEKIJÄVIERAITA EUROOPASTA, YHDYSVALLOISTA JA ETELÄ-AMERIKASTA

Pohjoismaiden suurin genre-elokuvafestivaali Helsingissä 18.-22.4.2018.

Helsingissä 18.-22. huhtikuuta järjestettävä Pohjoismaiden suurin genre-elokuvafestivaali Night Visions esittää ohjelmistossaan 31 pitkää elokuvaa ja valikoiman lyhytelokuvia. Tapahtuman kunniavieraiksi saapuu kattava joukko tämän hetken kiinnostavimpia elokuvantekijöitä kolmesta maanosasta.

Ruotsalainen Isabella Eklöf (s. 1978) tuo Helsinkiin ensimmäisen pitkän ohjauksensa Holiday. Tanskassa tuotettu elokuva kohosi tammikuussa Pohjois-Amerikan tärkeimmän elokuvafestivaalin Sundancen kohutuimmaksi pohjoismaiseksi tuotannoksi. Tanskalaisista ammattirikollisista Turkin aurinkorannikolla kertovan jännitysdraaman myös osittain käsikirjoittanut Eklöf on kouluttautunut ohjaajaksi Kööpenhaminan Danish Film Schoolissa ja ohjannut aiemmin 11 lyhytelokuvaa. Eklöfin genre-elokuvaura alkoi komeasti avustajana Thomas Alfredsonin elokuvassa Ystävät hämärän jälkeen (2008).

Isabella Eklöf Helsingissä 17.-22.4.

Brittein saarilta Helsinkiin saapuu skotlantilaissyntyinen Ashley Thorpe (s. 1972), jonka ensimmäinen pitkä elokuva Borley Rectory - The Most Haunted House in England saa Night Visions -valkokankailla Pohjoismaiden ensiesityksensä. Vuonna 1939 tuhoutuneen Borleyn pappilan paranormaaleja tapahtumia dokumentin keinoin rekonstruoiva elokuva hyödyntää kerronnassaan myös erilaisia animaatiotekniikoita. BBC:lle pitkään töitä tehnyt Thorpe koetti yksityiseksi toimijaksi ryhdyttyään onneaan sarjakuvapiirtäjänä Ateenassa. Muutettuaan takaisin kotimaahansa hän on kunnostautunut sekä animaattorina, graafikkona että brittiläisestä mytologiasta ammentavien lyhytelokuvien tekijänä.

Ashley Thorpe Helsingissä 19.-22.4.

Pohjois-Amerikan riippumattoman nykyelokuvakentän särmikkäämpää puolta festivaalilla esittelee tuottaja, ohjaaja ja näyttelijä Anthony Sneed. New Jerseyssä syntynyt monilahjakkuus tuo Helsinkiin tuottamansa, kulttielokuvalegenda Frank Henenlotterin (Basket Case, Brain Damage) ohjaaman sarjakuvadokumentin Boiled Angels: The Trial of Mike Diana, joka saa Helsingissä Euroopan ensiesityksensä. Night Visions -valkokankailla saa myös maailmanensi-iltansa Sneedin ohjaama ja pääosittama hirtehinen lyhytelokuva Suck. Sneedin aiempiin näyttelijämeriitteihin lukeutuu muun muassa miespääosa Henenlotterin ohjauksessa Bad Biology - Kieroutunutta kemiaa (2008).

Anthony Sneed Helsingissä 18.-21.4.

Latinalaista Amerikkaa festivaalilla edustaa argentiinalainen ohjaaja, käsikirjoittaja ja tuottaja Marcelo Schapces (s. 1958). Muun muassa espanjalaissuuruus Carlos Sauran kanssa työskennellyt Schapces esittelee Night Visions -yleisölle toisen pitkän ohjauksensa Necronomicon - The Book of Hell. Kyseessä on kaikkien aikojen ensimmäinen eteläamerikkalainen elokuva, joka pohjautuu amerikkalaisen kirjailijamestari H.P. Lovecraftin teksteihin. Schapces on tehnyt yli 20 vuotta kestäneellä aktiiviurallaan töitä sekä fiktion että dokumenttielokuvan parissa. Hän pyörittää kotikaupungissaan Buenos Airesissa omaa Barakacine-tuotantoyhtiötään.

Marcelo Schapces Helsingissä 18.-22.4.

Jo aiemmin julkistettu festivaalin newyorkilainen kunniavieras Jeff Lieberman (s. 1947) tuo Helsinkiin kolme klassikkoelokuvaansa, joista yhtään ei nähty Suomessa kaupallisessa teatterilevityksessä valmistumisajankohtanaan. Scifi- ja kauhuelementtejä taitavasti yhdistelevät Squirm (1976), Blue Sunshine (1977) ja Remote Control (1988) perustuvat kaikki Liebermanin omiin käsikirjoituksiin. Lieberman tunnetaan myös käsikirjoituksestaan Peter MacDonaldin ohjaamaan koko perheen fantasiaan Päättymätön tarina III (1994) sekä alakulttuurilegenda John Watersin työparina tv-sarjassa 'Til Death Do Us Part (2006-2007).

Jeff Lieberman Helsingissä 17.-22.4.

Kaikkien festivaalinäytösten ennakkomyynti käynnissä NYT festivaalin verkkokaupassa www.nightvisions.info

Täydellinen lista festivaalin elokuvista ja elokuvaesittelyt löytyvät osoitteesta www.nightvisions.info

Night Visions pähkinänkuoressa
Perustettu: 1997