01.02.2018 | MRP Distribution

IKITIE-ELOKUVA KAHMI ENNÄTYKSELLISET 13 JUSSI EHDOKKUUTTA

Tänään 1.2.2018 puoliltapäivin julkistettiin kotimaisen elokuvan Jussi –palkinto ehdokkaat

Ilkka Matilan ja MRP Matila Röhr Productionsin tuottama ja AJ Annilan ohjaama elokuva IKITIE sai eniten Jussi –palkinto ehdokkuuksia eli 13 kategoriassa, mm. paras elokuva, paras ohjaus, paras miespääosa, paras käsikirjoitus.

Elokuva perustuu Antti Tuurin samannimiseen romaaniin.

Tuottaja Ilkka Matila kommentoi: Tämä kertoo siitä, että kotimainen elokuvateatteriyleisö ja elokuva-alan ammattilaiset arvostavat Ikitie -elokuvan laatua ja koskettavaa tarinankerrontaa. Suomalaiset haluavat kuulla ja nähdä tarinoita, jotka oivaltavasti kertovat meistä itsestämme.

IKITIE –elokuvan saamat JUSSI –ehdokkuudet ovat:

-vuoden paras elokuva, Ilkka Matila, tuottaja, MRP Matila Röhr Productions Oy

-paras ohjaus, AJ Annila

-paras miespääosa, Tommi Korpela

-paras naissivuosa, Sidse Babett Knudsen

-paras miessivuosa, Hannu-Pekka Björkman

-paras käsikirjoitus, Antti Tuuri, AJ Annila, Aku Louhimies

-paras kuvaus, Rauno Ronkainen

-paras lavastus, Kalju Kivi

-paras leikkaus, Tambet Tasuja

-paras musiikki, Ian Person, Kalle Gustafsson, Panu Aaltio, Tuomas Kantelinen

-paras äänisuunnittelu, Fredrik Dalenfjäll

-paras maskeeraussuunnittelu, Riikka Virtanen

-paras pukusuunnittelu, Eugen Tamberg

Jussi on vuonna 1944 perustettu suomalainen elokuvapalkinto. Jussi-patsaita jaetaan vuosittain parhaista saavutuksista kotimaisen elokuvan parissa. Jussit jakaa elokuva-alan ammattilaisten yhdistys Filmiaura ry.

Jussit jaetaan 16 eri kategoriassa, jotka ovat paras elokuva, ohjaus, naispääosa, miespääosa, naissivuosa, miessivuosa, käsikirjoitus, kuvaus, elokuvamusiikki, leikkaus, äänisuunnittelu, lavastus, pukusuunnittelu, maskeeraussuunnittelu ja dokumentti. Jussi-ehdokkaat nimeää elokuva-alan ammattilaisista koostuva esivalintaraati.

Suurtuotannon rooleissa nähdään vaikuttava kansainvälinen ensemble, mm. Tommi Korpela, Sidse Babett Knudsen, Ville Virtanen, Jonna Järnefelt, Hannu-Pekka Björkman, Helen Söderqvist, Hendrik Toompere, Sampo Sarkola, Irina Björklund, Antti Virmavirta, Lembit Ulfsak, Emmi Parviainen sekä Eedit Patrakka.

Elokuvan musiikin ovat säveltäneet ruotsalaiset Kalle Gustafsson Jerneholm ja Ian Person, jotka muistetaan huippusuositusta yhtyeestä The Soundtrack of Our Lives. Heidän lisäkseen Grammy-palkittu Eric Peltoniemi sekä viime vuonna Suomen Kulttuurirahaston palkinnolla palkittu Paleface ovat sovittaneet amerikansuomalaisten siirtolaisten musiikkia elokuvaan.

* * * *

Antti Tuurin romaanin Ikitie (Otava 2011) päähenkilö, Amerikasta palannut Jussi Ketola haetaan yöllä kotoaan ja kuljetetaan mustien autojen kyydissä itärajan pintaan. Siellä hänet aiotaan ampua, mutta Ketola pääsee livahtamaan murhaajilta ja juoksee yli rajan Neuvostoliiton puolelle.

Rajan takana Neuvostoliiton valtiollinen poliisi NKVD antaa hänelle uuden henkilöllisyyden, työpaikan kolhoosista ja järjestää jopa uuden vaimonkin.  Yhdessä Amerikasta vapaaehtoisesti Karjalaan saapuneiden suomalaisten kanssa Ketola rakentaa työläisten paratiisia ja saa hetken kokea onnea. Stalinin vainojen myötä paratiisi muuttuu helvetiksi, jossa Ketola mieluummin ottaisi kuulan kalloonsa kuin eläisi, mutta kuolemaapa hänelle ei sallita. Ketola näkee ja kokee asioita, jotka ovat kuolemaakin pahempia.

Ikitie oli reitti, jota pitkin Lapuan liikkeen miehet kuljettivat vuonna 1930 kommunisteja tai sellaisiksi epäiltyjä Neuvostoliiton rajalle ja rajan yli. Kansa kutsui näitä retkiä muilutuksiksi kuuluisimpien ihmisrahtaajien Jussi ja Jaakko Muilun mukaan.

”Suomen historiassa on paljon kertomattomia tarinoita. Niiden esille nostaminen on tärkeä osa itsenäisen Suomen satavuotisjuhlavuotta 2017. Ikitien unohdettujen suomalaisten kohtalo on koskettava ja puhutteleva.”  toteaa Suomi 100 –hankkeen pääsihteeri Pekka Timonen

Suomessa Ikitie -elokuvan levittää Oy Nordisk Film Ab.

Ikitie sähköinen Press Kit: http://warehouse.kinghill.fi/matila_rohr/ikitie

Täältä voit ladata TV ja radio –materiaalia: ftp://share.matilarohr.com/

Käyttäjätunnus: Ikitie

Salasana: EternalRoad

Lehdistökuvat löytyvät täältä:

www.filmikamari.fi/pressit

Käyttäjätunnus: press

Salasana: noutaja

Klikkaa ELOKUVAT ja sitten ENSI-ILTANSA SAANEET –listasta I –kirjain > Ikitie

Lisätietoja:

Ilkka Matila

Producer

MRP Matila Röhr Productions Oy

Tallberginkatu 1B/124, 00180 Helsinki, Finland

Email: Ilkka.matila@matilarohr.com

Skype: Ilkkamatila

Katarina Nyman

Director of Film Distribution

Oy Nordisk Film Ab

Mechelininkatu 1 A, 5. krs

00180 Helsinki?Mobile: +358 40 58 19 525?

katarina.nyman@nordiskfilm.com