24.01.2018 | Cinemanse Oy

LOVING VINCENT TEKEE OSCAR-HISTORIAA

Historian ensimmäisen puolalaisen Oscar-ehdokasanimaation taiteilijoista yli 60% on naisia

Maailman ensimmäinen kokonaan käsinmaalattu täyspitkä elokuva Loving Vincent on saanut historiallisen Oscar-ehdokkuuden: kyseessä on ensimmäinen naisen ohjaama pitkä puolalaisanimaatio ja samalla Puolan ensimmäinen Oscar-ehdokkuus parhaan animaatioelokuvan kategoriassa.

Elokuvan ohjannut aviopari Dorota Kobiela ja Hugh Welchman omisti yli kuuden vuoden ajan elämänsä Loving Vincentille ja mm. muutti tuotannon aikana 21 kertaa.

”Mikäli Loving Vincent ei olisi onnistunut, olisimme varmaan siirtyneet tekemään näytelmäelokuvia”, naurahtaa puhelimitse tavoitettu Welchman, joka juhli Oscar-ehdokkuutta kodissaan vaimonsa ja yli 40 elokuvaa tekemässä olleen maalarin kanssa.

”Olen niin ylpeä, että Puola sai vihdoin parhaan animaation Oscar-ehdokkuuden – mutta ylpein olen suurista unelmoijista koostuvasta tiimistäni: he uskoivat hulluun hankkeeseeni maalata pitkä elokuva käsin, kokonaan öljyvärein”, sanoo Dorota Kobiela.

Loving Vincent koostuu yli 65 000 öljyvärimaalauksesta ja sitä on ollut tekemässä 150 taiteilijaa – heistä yli 60% naisia. Tämä on harvinaista miesten dominoimalla animaatiokentällä. Saman Oscar-kategorian toisen ennakkosuosikin Cocon tekijöistä vain 17% oli naisia. Myös elokuvien tuotantobudjetit olivat hyvin erilaiset: Loving Vincent tehtiin 5 miljoonan dollarin budjetilla, noin kolmella prosentilla Cocon 170 miljoonan dollarin budjetista. Ennen vuotta 2018 vain neljän naisohjaajan elokuvat ovat olleet ehdolla parhaan animaatioelokuvan kategoriassa.

”Toivon, että #TimesUp-kampanjan myötä voimme viimeinkin muuttaa animaatiokentän naisvaltaisemmaksi”, kommentoi Welchman.

OTTEITA ARVIOISTA
"Vuosisadan paras animaatioelokuva" -Orlando Weekly
"Historian ensimmäinen täysin käsinmaalattu elokuva kertoo upeasti Vincent van Goghin elämästä... Loving Vincent on kaunis elokuva millä mittapuulla tahansa, mutta jos rakastaa Vincent van Goghin taidetta, se on todellista herkkua." -Helsingin Sanomat
"Virtuoosimainen elokuva" -Ilta-Sanomat
"Maestron ihailijoille on luvassa nannaa, sillä elokuva todella tuntuu siltä kuin van Goghin työt heräisivät henkiin.
Visuaalisesti elokuva on aivan käsittämättömän upea. Liikkuvat maalaukset saavat katsojan suun loksahtamaan välittömästi auki ja teos imaisee heti mukaansa. Tuttuja van Goghin töitä on hauska bongailla, eikä voi muuta kuin ihailla näkemäänsä." -Episodi
"Loving Vincent on kuin yhtä suurta van Goghin teosta liikkuvana ja elävänä. Lopputulos näyttää isolla kankaalla valtavan hienolta. Värit hehkuvat ja siveltimen vedot erottuvat. Kohtauksiin mennään yleensä sisään jonkin van Goghin tunnetun maalauksen kautta." -Turun Sanomat
"Täysin ainutlaatuinen Vincent van Gogh -elämys... Mestariteos" -NBC Nightly News
"En ole koskaan kokenut mitään vastaavaa" -The Telegraph

Suomen elokuvasäätiön ohjelmistotuki 2017.

TRAILERI

LISÄTIETOJA ANTAA