29.11.2017 | MRP Distribution

Helsinki, 29.11.2017

IKITIE SAA LAAJAN ELOKUVATEATTERILEVITYKSEN VIROSSA

ENSI-ILTA PERJANTAINA 1. JOULUKUUTA

Ilkka Matilan ja MRP Matila Röhr Productionsin tuottama ja AJ Annilan ohjaama elokuva IKITIE saa Viron ensi-iltansa perjantaina 1. joulukuuta. Elokuvaa esitetään Virossa 25 elokuvateatterissa kautta maan. Näkyvyys Virossa on poikkeuksellisen laaja suomalaiselle elokuvalle. Elokuvan levittää Virossa Forum Cinemas.

Antti Tuurin menestysromaani Ikitie, johon elokuva perustuu, julkaistaan Virossa samanaikaisesti vironkielisenä laitoksena.

Sunnuntaina 26.11. Ikitie sai kansainvälisen ensi-iltansa Tallinnan elokuvajuhlien (Black Nights Film Festival) kilpailusarjassa.

"Ikitie on saanut huikean vastaanoton Tallinnan elokuvajuhlien esityksissä. Viron entinen pääministeri, historioitsija Mart Laar kehotti kaikkia virolaisia katsomaan tämän elokuvan" sanoo tuottaja Ilkka Matila.

Tuottaja Ilkka Matila lisää vielä: "Tämä on suuri kunnia suomalaiselle elokuvalle. Ikitie on ensimmäinen suomalainen elokuva Tallinnan elokuvajuhlien kilpailusarjassa sen jälkeen, kun festivaalille on myönnetty korkein A-taso. Samalla elokuvamme teatterilevitys Virossa on laajin, mitä suomenkielisen elokuvan kohdalla on tapahtunut."

"Ilkka Matilan tuottama ja AJ Annilan ohjaama "Ikitie", joka on tehty yhteistyössä virolaisen Taska Filmin kanssa, sai kansainvälisen ensi-iltansa virallisessa ohjelmassamme ja kilpailee festivaalin Grand Prix -sarjassa", iloitsee elokuvajuhlien johtaja Tiina Lokk.

”Olen tosi tyytyväinen elokuvan saamaan palautteeseen. Erinomaiset arvostelut ovat oma lukunsa, mutta se, että elokuva puhuttelee katsojia ja herättää tunteita ja keskustelua, on palautteista minulle tekijänä arvokkain. Tämä tarina ansaitsee tulla nähdyksi.” sanoo elokuvan ohjaaja AJ Annila.

* * * *

”Suomen historiassa on paljon kertomattomia tarinoita. Niiden esille nostaminen on tärkeä osa itsenäisen Suomen satavuotisjuhlavuotta 2017. Ikitien unohdettujen suomalaisten kohtalo on koskettava ja puhutteleva.”  toteaa Suomi 100 –hankkeen pääsihteeri Pekka Timonen

Elokuva on osa Suomi 100 -juhlavuoden 2017 ohjelmaa.

Suurtuotannon rooleissa nähdään vaikuttava kansainvälinen ensemble, mm. Tommi Korpela, Sidse Babett Knudsen, Ville Virtanen, Jonna Järnefelt, Hannu-Pekka Björkman, Helen Söderqvist, Hendrik Toompere, Sampo Sarkola, Irina Björklund, Antti Virmavirta, Lembit Ulfsak, Emmi Parviainen sekä Eedit Patrakka.

Elokuvan musiikin säveltävät ruotsalaiset Kalle Gustafsson Jerneholm ja Ian Person, jotka muistetaan huippusuositusta yhtyeestä The Soundtrack of Our Lives. Heidän lisäkseen Grammy-palkittu Eric Peltoniemi sekä viime vuonna Suomen Kulttuurirahaston palkinnolla palkittu Paleface sovittavat amerikansuomalaisten siirtolaisten musiikkia elokuvaan.

Katso Ikitie -elokuvan lehdistötilaisuus Tallinnan kansainvälisillä elokuvajuhlilla sunnuntaina 26.11.2017:

Lisätietoja:

Ilkka Matila