14.11.2017 | Future Film

Joulukuussa ensi-iltansa saava Muumien taikatalvi -elokuva on saamassa jättiavauksen Pohjoismaissa

Muumien taikatalvi -elokuva avaa Pohjoismaissa liki 500 kopiolla. Määrä on kautta aikojen suurin tai toiseksi suomalaiselle elokuvalle Pohjoismaissa.

Tove Janssonin rakastettuun Taikatalvi -kirjaan pääasiallisesti perustuva animaatioelokuva Muumien taikatalvi saa Suomen ensi-iltansa joulukuun 1. päivä.  Tämä ihastuttava kokoperheen animaatio on herättänyt suurta kiinnostusta myös muissa Pohjoismaissa, joissa elokuvan ensi-ilta ajoittuu suurin piirtein samaan ajankohtaan kuin Suomessa. Kiinnostuksen määrää selittää parhaiten se, että jo tässä vaiheessa on tiedossa että elokuva avaa Pohjoismaissa liki viidellä sadalla kopiolla. Määrä on kautta aikojen suurin tai toiseksi suurin suomalaiselle elokuvalle Pohjoismaissa.  Pohjoismaiden lisäksi Muumien taikatalvi tulee joulukuun alussa elokuvateattereihin muun muassa Japanissa, Ranskassa ja Puolassa.

”Tämän mittaluokan lanseeraus suomalaiselle elokuvalle muissa Pohjoismaissa on hyvin poikkeuksellista. Emme tilastoi avaussalien tarkkoja määriä muissa maissa, mutta kyseessä on yksi kaikkien aikojen suurimmista, ellei jopa suurin, kotimaisen elokuvan Pohjoismaisista avauksista ”, kommentoi tiedottaja Reetta Hautamäki Suomen elokuvasäätiöstä.

Muumien taikatalvi -elokuva on myös ilmoitettu Oscars ja Golden Globe kilpailuihin.

Monikielinen Muumien taikatalvi

Suomessa ja Ruotsissa Muumien taikatalvi saa ensi-iltansa niin suomen-, ruotsin- kuin pohjoissaamenkielisenäkin versiona. Norjassa elokuva tullaan esittämään niin norjaksi kuin saameksikin ja Tanskassa elokuva esitetään tanskankielisenä. Suomessa Muumien taikatalvi tulee saataville myös kuvailutulkattuna. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun saamenkielinen animaatioelokuva tulee ensi-iltajakeluun.

Muumien taikatalvi -elokuvan ovat käsikirjoittaneet Małgorzata Więckowicz-Źyła, Piotr Szczepanowicz sekä Ira Carpelan suomalaisesta Filmkompanietista. Elokuvan ovat ohjanneet Jakub Wroński ja Ira Carpelan. Muumien taikatalvi on toteutettu olemassa olevasta animaatiomateriaalista, jonka Jupiter Film ja Film Polski ovat alun perin tuottaneet 1980-luvulla. Elokuvan hahmot ja tarina on puhallettu uuteen eloon alkuperäistä kunnioittaen, mutta nykypäivän teknisiin vaatimuksiin vastaten. Olemassa oleva materiaali editoitiin ja restauroitiin 4K-formaattiin. Kuvan lisäksi myös elokuvan äänimaailmaan on kiinnitetty paljon huomiota. Muumien taikatalvi-elokuvan suomenkielisinä ääninä kuullaan muun muassa Vesa Vierikkoa (mm. kertoja), Oiva Lohtanderia (Muumipappa), Maria Sidiä (mm. Muumimamma) ja Diandra Floresia (mm. Pikku Myy). Oman tunnelmansa elokuvaan tuo myös taustalla kuultava Prahan filharmoninen orkesteri sekä Jori Sjöroosin säveltämä ja Paula Vesalan sanoittama elokuvan tunnuslaulu Talvimaa, sekä Pohjanmaalta kotoisin olevan Andrea Eklundin säveltämä ja Porvoolaisen Amanda Henrikssonin sanoittama avauslaulu Kesän kaipuu.

Muumien taikatalvi jatkaa tuotantoyhtiö Filmkompanietin (Ira Carpelan ja Tom Carpelan) aiempien elokuvien kuten esimerkiksi Muumi ja punainen pyrstötähti sekä Täältä tulee Myyrä jäljillä. Toistaiseksi Suomen katsotuin Muumi-animaatioelokuva on ollut vuoden 2014 Muumit Rivieralla, joka on kerännyt yli 175 000 katsojaa.

Katso elokuvan traileri täältä: https://www.youtube.com/watch?v=9IQ0lkq5eyU&feature=youtu.be

Synopsis:

Talvi tekee tuloaan Muumilaaksoon. Nuuskamuikkunen nostaa repun selkäänsä ja lähtee retkilleen, muumiperhe valmistautuu talviunille. Mutta tämä talvi on erilainen – Muumipeikko päättää pysytellä hereillä ja lähteä tutkimaan talven ihmeitä. Tuttujen lisäksi lumen peittämässä laaksossa vilisee monenlaisia vierailijoita. Kun Muumipeikko kuulee pimeimmän vuodenajan erikoisimmasta vieraasta, päättää hän tehdä kaikkensa, jotta vieras tuntisi itsensä tervetulleeksi. Vierasta kutsutaan nimellä Joulu ja hänen tuloonsa liittyy runsaasti salaperäisiä erityisvalmisteluja. Koko perheen on oltava hereillä ja valmistauduttava Joulun tuloon!