17.10.2017 | Cinemanse Oy

LOVING VINCENT -taiteilijat saapuvat Suomeen

Tennispalatsissa koko päivän kestävä TÄHTIKIRKAS YÖ -maalaustapahtuma lauantaina 21.10.

Maaginen hetki on käsillä: maailman ensimmäinen kokonaan käsinmaalattu täyspitkä elokuva LOVING VINCENT saa ensi-iltansa tulevana perjantaina 20.10.

150 taiteilijan joukossa elokuvaa työstäneet, elokuvan päämaalareihin lukeutuneet Maria Jopyk Misiak ja Piotr Dominiak saapuvat lauantaina 21.10. Tennispalatsiin maalaamaan valtavan taideteoksen yhdestä Vincent van Goghin merkittävimpiin töihin lukeutuvasta maalauksesta Tähtikirkas yö (1889). Alkuperäinen teos on ollut New Yorkin Museum of Modern Artin kokoelmissa vuodesta 1941.

Maalaustapahtuma on käynnissä Tennispalatsin 2. kerroksessa, 2-salin vieressä lauantaina 21.10. noin klo 11-21.

Ainoana maailmassa Suomessa esillä oleva hyväntekeväisyysnäyttely on myös avoinna sunnuntaihin 22.10. asti joka päivä klo 16-21 vastapäätä salia 2. Näyttelyyn on vapaa pääsy. Esillä ovat LOVING VINCENT -elokuvan ohjaajien suosikkimaalaukset, jotka huutokaupataan hyväntekeväisyyteen. Huutokaupattavien töiden tuotolla tuetaan kehitysmaiden lasten koulutusta ja taidekasvatusta.

ELOKUVASTA
Vuoden odotetuimpiin tapauksiin kuuluva LOVING VINCENT -elokuva vangitsee ainutlaatuisesti Vincent van Goghin elämän, kuoleman ja taiteen antamalla äänen miehen yli 800 kirjeelle ja herättämällä hänen maalaustensa hahmot eloon. Yli 65 000 öljyvärimaalauksesta koostuva elokuva on 150 taiteilijan mykistävä taidonnäyte. Tuloksena on Oscar-palkittujen tuottajien uskomaton tarina epätoivosta, luovuudesta ja intohimosta – elokuva, jonka kaltaista et ole koskaan aiemmin kokenut.

Suomen elokuvasäätiön ohjelmistotuki 2017.

OTTEITA ARVIOISTA
"Vuosisadan paras animaatioelokuva" -Orlando Weekly
"Täysin ainutlaatuinen Vincent van Gogh -elämys... Mestariteos" -NBC Nightly News
"En ole koskaan kokenut mitään vastaavaa" -The Telegraph