17.10.2017 | B-Plan Distribution

Ihmisen osa -elokuvan kuvaukset ovat alkaneet – innoittajana Kari Hotakaisen menestysromaani

Juha Lehtola (kuvassa) ohjaa rakastettujen näyttelijöiden tähdittämän draamakomedian, joka saa ensi-iltansa joulun kynnyksellä 2018.

Juha Lehtolan ohjaaman Ihmisen osa -draamakomedian kuvaukset käynnistyivät eilen Uudellamaalla. Kari Hotakaisen samannimisen menestysromaanin innoittama kokoillan elokuva saa valtakunnallisen teatteriensi-iltansa joulun kynnyksellä 2018. Elokuvaa tähdittävät rakastetut näyttelijät Hannu-Pekka Björkman, Kari Hietalahti, Ria Kataja, Asko Sarkola, Armi Toivanen ja Leena Uotila sekä Della McLoud ja Nicole Stiles.

Ihmisen osa kertoo hajonneen perheen hitsautumisesta takaisin yhteen. Hannu-Pekka Björkman esittää konkurssin runtelemaa keski-ikäistä Pekka Malmikunnasta, joka tekee kaikkensa pitääkseen elämäntilanteensa salassa perheenjäseniltään. Kaikki muuttuu, kun perheen vanhemmat Salme ja Paavo (Leena Uotila ja Asko Sarkola) päättävät tuloksettomien soittoyritysten jälkeen lähteä paikan päälle Helsinkiin katsomaan aikuisia lapsiaan (Björkmanin lisäksi Armi Toivanen ja Ria Kataja).

Elokuvan kuvaukset jatkuvat Uudellamaalla joulukuun puoliväliin asti. Kuvauspaikkavierailu lehdistölle järjestetään joulukuussa, ja sen yksityiskohdista tiedotetaan lähempänä.

PALKITTUJA TEKIJÖITÄ
Ihmisen osan kuvaa viime vuoden puhutuimman kotimaisen elokuvan Hymyilevän miehen kuvannut J-P Passi. Elokuvan lavastaa Jussi-palkittu Otso Linnalaakso ja leikkaa niin ikään Jussi-palkittu Samu Heikkilä. Äänisuunnittelusta vastaa Karri Niinivaara. Pukusuunnittelijana toimii Roosa Marttiini ja maskeeraussuunnittelijana Pia Mikkonen.

Elokuvan ovat käsikirjoittaneet kirjailija Kari Hotakainen ja ohjaaja-käsikirjoittaja Juha Lehtola Hotakaisen romaanin innoittamina. Ihmisen osa -romaani (2009) on ollut myyntimenestys, ja siitä on tehty lukuisia näyttämösovituksia muun muassa Helsingin kaupunginteatteriin ja Tampereen Teatteriin. Kirja on myös käännetty 10 kielelle, ja sille on myönnetty arvostettu ranskalainen Prix Courrier International -palkinto parhaana käännöskirjana.

Vuonna 1966 syntynyt Juha Lehtola on palkittu töistään muun muassa neljällä Venla-palkinnolla, Prix Italia -palkinnolla ja Kritiikin kannuksilla. Lehtolan ohjaustöitä ovat muun muassa kokoillan elokuva Aikuisten poika (2014) sekä televisiosarjat Rakkauden nälkä (2007), Rakkaus ja laki (2017) ja Tehdas (2012).

Elokuvan tuottavat Misha Jaari ja Mark Lwoff tuotantoyhtiö Bufosta. Yhtiön elokuvista monet ovat saavuttaneet kansainvälistä tunnustusta, muun muassa Suomen Oscar-ehdokkaaksi valittu Pirjo Honkasalon elokuva Betoniyö (2013) sekä Bufon osatuottama ja Aki Kaurismäen ohjaama Toivon tuolla puolen, joka palkittiin viime helmikuussa Berliinin elokuvajuhlien Hopeisella karhulla parhaasta ohjauksesta. Ihmisen osa -elokuvan yhteistuottaa Timo Lahtinen tanskalaisesta Smile Entertainment -yhtiöstä. Elokuvan teatterilevityksestä Suomessa vastaa B-Plan Distribution.

Elokuvaa on rahoittanut Suomen elokuvasäätiö ja se on toteutettu yhteistyössä Yleisradion kanssa.

Juha Lehtolan kuva: Aleksi Poutanen

Lisätietoja: