14.09.2017 | Helsinki Film Festival

Pohjoismainen elokuva- ja televisiorahasto TIEDOTTAA 14.9.2017

Näe nyt pohjoismaiden parhaat elokuvat 30. Helsinki International Film Festival - Rakkautta & Anarkiaa –ohjelmistossa 15.- 24.9.2017

Viisi ainutlaatuista uutta elokuvaa on valittu ehdolle kilpailemaan Pohjolan tärkeimmästä ja arvostetuimmasta elokuvapalkinnosta, Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnosta 2017. Kansallisten raatien valitsemat ehdokkaat edustavat vuoden ansiokkaimpia elokuvatapauksia sellaisilta kiitetyiltä ohjaajilta kuin Guðmundur Arnar Guðmundsson, Izer Aliu, Amanda Kernell, Selma Vilhunen ja Christian Tafdrup.

Viisi elokuvaa ja niiden ohjaajat, käsikirjoittajat ja tuottajat, jotka kilpailevat vuoden 2017 Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnosta, ovat:

ISLANTI “Hjartasteinn” (HEARTSTONE) Ohjaaja-käsikirjoittaja Guðmundur Arnar Guðmundsson / Tuottajat Anton Máni Svansson, Lise Orheim Stender, Jesper Morthorst, Guðmundur Arnar Guðmundsson / Tuotantoyhtiö SF Studios Production / Join Motion Pictures 20.9. klo 18:30 Kinopalatsi 8, 21.9. klo 20:00 Kino Tapiola, 23.9. klo 21:00 Kinopalatsi 6

NORJA “Fluefangeren” (HUNTING FLIES) Ohjaaja-käsikirjoittaja Izer Aliu / Tuottaja Khalid Maimouni / Tuotantoyhtiö The End 16.9. klo 18:45 Kino Engel 2, 18.9. klo 16:00 Korjaamo Kino Kulmasali, 19.9. klo 21:15 Korjaamo Kino Elokuvasali, 21.9. klo 17:45 Kino Tapiola

RUOTSI ”Saamelaisveri” / “Sameblod” (SÁMI BLOOD) Ohjaaja-käsikirjoittaja Amanda Kernell / Tuottaja Lars G. Lindström / Tuotantoyhtiö Nordisk Film Production 16.9. klo 18:30 Savoy-teatteri, 19.9. klo 17:45 Kino Tapiola, 20.9. klo 21:00 Kesäkino Engel (outdoor)

SUOMI ”Tyttö nimeltä Varpu”/”Den lilla sparven” (LITTLE WING) Ohjaaja-käsikirjoittaja Selma Vilhunen / Tuottajat Kai Nordberg, Kaarle Aho / Tuotantoyhtiö Making Movies 19.9. klo 13:00 Orion, 20.9. klo 18:00 Kino Tapiola

TANSKA “Forældre” (PARENTS) Ohjaaja-käsikirjoittaja Christian Tafdrup / Tuottaja Thomas Heinesen / Tuotantoyhtiö Nordisk Film Production 19.9. klo 20:00 Kino Tapiola, 20.9. klo 18:30 Kinopalatsi 7

Palkinnon ja 350.000 Tanskan kruunun (noin 47 000 euron) voittaja julkistetaan Pohjoismaiden neuvoston istunnon yhteydessä järjestettävässä palkintogaalassa Helsingissä 1. marraskuuta 2017 samaan aikaan kirjallisuuspalkinnon, lasten- ja nuorten kirjallisuuspalkinnon, musiikkipalkinnon ja luonto- ja ympäristöpalkinnon kanssa.

Lisätietoa valintaperusteista, juryn kommenteista, tuotantotietoja, lehdistökuvia ja yleistietoa Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnosta on saatavilla alla olevilta verkkosivuilta:

Lehdistökontaktit:

Jorma Akkanen, PN:n Elokuvapalkinto 2017 ?tiedotus / SUOMI p. 050 5671 888 ?/ jorma.akkanen@matilarohr.co

Janne Sundqvist, R&A Helsinki Intl. Film Festival p. 050 5464 396 / janne@hiff.fi