13.09.2017 | Pirkanmaan elokuvakeskus

Pirkanmaan elokuvakeskus

Tiedote 13.9.2017

LYHYTELOKUVA LEVIÄÄ JÄLLEEN

Pirkanmaan elokuvakeskus (PEK) on levittänyt kotimaista elokuvaa laajasti 35 mm ja 2K-formaateilla yli kymmenen vuotta. Vuosien varrella pitkiä dokkareita, fiktioita ja klassikoita on katalogissamme yli 60. Elouvat ovat saaneet seitsemän Jussi-palkintoa ja joista viimeisimpänä parhaana dokumenttina palkittu  Kuun metsän Kaisa. Tänä syksynä aktiivilevityksessä ovat Lauluja utopiasta ja Nokia Mobile- matkapuhelimen tarina. Lyhytelokuvia PEK levitettty sekä pitkien edessä, mutta myös ihan omina teoksinaan.

Lyhytelokuvien levityksessä Suomessa on tapahtunut katkos, kun Elokuvakontaktin toiminta kariutui. Elokuvia ei saa mistään keskitetysti. Pirkanmaan elokuvakeskus kokoaa nyt lyhytelokuvia (max 59 min) levitysluetteloon, josta kotimaisia lyhytelokuvia voi tilata esityksiin Suomessa yhdestä osoitteesta: pek@elokuvakeskus.fi

Suomen elokuvasäätiön tuella olemme rakentaneet jo toiminnalle puitteet, jolla voimme toimia tehokkaasti netissä. Sivuston: www.peklevitys.fi kautta lyhytelokuvia tarjotaan julkisiin esityksiin ja josta esityksiä järjestävät tahot voivat tilata elokuvia näytöksiinsä. Samalla sivustolta löytyvät myös PEK:n pitkät elokuvat.

Sivustolle elokuvia kartutetaan tästä viikosta alkaen.

Lyhytelokuvien tuotantoyhtiöille/ tekijöille toiminta on helppoa; lähettämällä elokuvan kopion (esim. vimeolinkkinä) osoitteeseen pek@elokuvakeskus.fi. saa katselun ja elokuvan hyväksymisen jälkeen ohjeet jatkotoimenpiteistä.

Levitystoimintamme tehtävänä on täyttää aukko, jonka elokuvakontaktin katoaminen synnytti, mutta myös toimia nykyaikaisesti vain digitaalisesti. Tarkoituksena on helppous loppukäyttäjälle ja tuottajille: yksi osoite, josta palvellaan aina samalla tavalla. Levitystoiminta myös mahdollistaa lyhytelokuvien levityksen tehostamisen ja pienten korvausvirtojen kanavoimisen tuottajille.

Pirkanmaan elokuvakeskus toimii levittäjänä Suomessa. Toimimme myös läheisessä yhteistyössä Tampereen elokuvajuhlien kanssa, joka aloittaa samanaikaisesti ulkomaan agentuuritoiminnan.

Lisätietoja antavat

Jukka-Pekka Laakso: jukka-pekka.laakso@elokuvakeskus.fi p. 050 572 0163