15.08.2017 | Nordisk Film

Zaida Bergrothin elokuva MIAMI on valittu Toronton elokuvajuhlille

Zaida Bergrothin ohjaama MIAMI saa ulkomaisen ensi-iltansa Toronton kansainvälisillä elokuvajuhlilla syyskuussa.

Parhaillaan elokuvateattereiden ohjelmistossa oleva Zaida Bergrothin ohjaama draamaelokuva MIAMI saa kansainvälisen ensi-iltansa Toronton kansainvälisillä elokuvajuhlilla syyskuun toisella viikolla. Kotimaassa elokuva on kerännyt jo noin 25 000 katsojaa.

Krista Kososen ja Sonja Kuittisen tähdittämä, kiitetty kotimainen elokuva MIAMI on kutsuttu osaksi Contemporary World Cinema -ohjelmistoa Toronton kansainvälisille elokuvajuhlille. Elokuvajuhlat järjestetään jo 42. kertaa ja ne pidetään 7.9. – 17.9.2017. Toronton elokuvajuhlat ovat yksi maailman suurimmista ja arvostetuimmista elokuvafestivaaleista, jossa kohtaavat niin suuren yleisön Hollywood-elokuvat kuin laatuelokuvakin eri puolilta maailmaa. Miami saa Torontossa kansainvälisen ensi-iltansa. Osana festivaalien virallista ohjelmistoa elokuva kilpailee myös Grolsch People’s Choice -palkinnosta.

Helsinki-filmin tuottama elokuva on noussut kahden ensimmäisen esitysviikon aikana katsotuimpien elokuvien joukkoon myös kotimaassa. 11 ensimmäisen päivän aikana Miamin kävi katsomassa 24 442 katsojaa.

"Olen valtavan iloinen tästä kutsusta. Kansainvälinen ensi-ilta Toronton elokuvajuhlilla on hieno palkinto koko Miamin työryhmälle ja erityisesti sen pääparille, Krista Kososelle ja Sonja Kuittiselle, jotka herättivät Miamin tarinan eloon", kommentoi ohjaaja Zaida Bergroth innoissaan.

"Tätä on jännitetty koko kesä. On hienoa, että kutsu kävi. Krista Kosonen ja Sonja Kuittinen ovat jo lupautuneet mukaan edustamaan elokuvaa kansainvälisesti. Elokuvalla on ihanan kokoinen yleisö jo nyt kotimaassa. Tämän valinnan perusteella sen laatu tunnistetaan myös maailmalla", sanoo tuottaja Miia Haavisto.

Miami on jännittävä draamaelokuva ja kahden siskoksen selviytymistarina, jossa pikkusisko lähtee valovoimaisen, mutta vastuuttoman isosiskonsa matkaan ja joutuu itsekin vaaraan. Elokuvan on ohjannut Zaida Bergroth (Hyvä poika, 2011, Skavabölen pojat, 2009) ja käsikirjoittanut Jan Forsström ja Zaida Bergroth.

Teatterista, televisiosta ja valkokankaalta kaikkien tuntema ja palkittu Krista Kosonen näyttelee vaaleaa show-tanssijaa Angelaa, jonka elämä kimaltelee klubien ja yökerhojen lavoilla. Toista pääosaa, vasta aikuistumassa olevaa Angelan arkaa pikkusiskoa Annaa, esittää Sonja Kuittinen, joka on entuudestaan tuttu muun muassa Kansallisteatterin Macbeth-näytelmästä, Tripla-televisiosarjasta ja SOFA -rapduosta. Miamissa Kosonen nähdään toisenlaisena kuin koskaan aiemmin. Kuittinen näyttelee ensimmäisen roolinsa pitkässä elokuvassa.

MIAMI-ARVIOITA

"Miami on komeinta kotimaista elokuvaa aikoihin."
Aamulehti / AS

"Hyvä filmi saa katsojan toivomaan, ettei matka koskaan loppuisi. Miami on sellainen elokuva."
Keskipohjanmaa / HB

"Jälleen kerran Bergroth osoittaa olevansa yksi Suomen eturivin ohjaajista, jolla on tarinankerronnassa mukana sydäntä ja elämän makua."
Smack the Jack / JLS

"Juuri tämänkaltaista rohkeutta suomalaiseen elokuvaan tarvitaan."
Helsingin Sanomat / LV

"Krista Kososen räiskyvästi esittämä Angela on elokuvan valovoimainen keskipiste."
Ilta-Sanomat / TP

"Sisarusten yhteisestä matkasta kertova Miami on vuoden parhaita kotimaisia elokuvia tähän mennessä."
Episodi / JH

"Miami hör till den glädjande nya vågen inom finsk film som görs av kvinnor och handlar om kvinnor."
HBL / S E-H

"Miami kuljettaa siskojen tarinaa vangitsevasti ja uskottavasti."
Kouvolan Sanomat / TA

"Tärkeä syy Miamin onnistumiseen on siinä, että naisia ei pakoteta tyypillisiin muotteihin."
Keskisuomalainen / KH

"Heidän (Kosonen ja Kuittinen) roolityöskentelyssään ja keskinäisessä kemiassa on hyvää herkkyyttä."
Seiska / AA

"Elokuva onnistuu yllättämään katsojan monta kertaa."
Gloria / VR

"Hän (Krista Kosonen) tekee yhden tähänastisen uransa parhaista rooleista."
MeNaiset / MK

MIAMI: LEHDISTÖMATERIAALI