02.08.2017 | Pirkanmaan elokuvakeskus

Lauluja utopiasta kiertue-festivaalimainen ensi-ilta 1.9.2017

Dokumenttielokuva Agit Prop -yhtyeestä esitetään kiertuemaisesti syys-lokakuussa muutamilla paikkakunnilla. Kiertue alkaa Helsingistä 1.9. ja sen jälkeen vuorossa on Tampere.

Agit Prop-dokumentti Lauluja Utopiasta ensi-iltaan kiertueluonteisesti syys-lokakussa 2017. Helsingin lehdistönäytös on Kino Korjaamolla maanantaina  28.8. klo 12.00. Lehdistönäytöksessä paikalla ohjaaja Jouko Aaltonen ja mahdollisesti yhtyeen jäseniä. Kino Korjaamon esitykset: su 3.9. klo 16.00, ti 5.9. klo 20.00, su 10.9 klo 16.00  ja ti 12.9. klo 20.00

Tampereen lehdistönäytös perjantaina 1.9. klo 10.30 Arthouse Cinema Niagarassa ja esitykset varmistuvat myöhemmin

Elokuva sai maailman ensi-iltansa Sodankylän elokuvajuhlilla festivaalin täpötäydessä pääteltassa, lisäksi se esitetään/on esitetty Ilokuva-festivaaleilla Mäntyharjulla elokuun alussa. Vastaanotto on ollut innostunutta ja elokuvaa on toivottu nähtäväksi elokuvateattereihin.

Elokuva oli Peter von Baghin pitkäaikainen haave. Hän halusi tehdä dokumenttielokuvan suomalaisen poliittisen laululiikkeen kirkkaimmasta tähdestä, Agit-Propin kvartetista. Von Bagh ehti aloittaa projektin haastattelemalla kvartetin jäsenet kesällä 2014. Jouko Aaltonen on nyt ohjannut elokuvan valmiiksi.

Lauluja utopiasta on musiiikkidokumentti neljästä äänestä, jotka soivat yhteen ainutlaatuisella tavalla. Kvartetista tuli nopeasti poliittisen laulun johtava ryhmä Suomessa, jonka suosio oli ällistyttävää myös maailmalla. Se täytti konserttisaleja ja välillä stadioneitakin niin Ruotsissa, Saksassa, Etelä-Amerikassa, Kuubassa kuin Euroopan sosialistisissa maissakin. Kun yhtyeen levy julkaistiin Länsi-Saksassa, kutsuttiin yhtyettä ”sosialistiseksi Abbaksi”. Poliittista 1970-lukua seurasi 1980- ja 1990-lukujen hiljaiselo. Moni halusi unohtaa niin politiikan kuin yhtyeenkin. Kuin kiusalla Agit-Prop ei kuitenkaan koskaan lopettanut toimintaansa. Vuosituhannen vaihteessa aika oli taas muuttunut ja kvartetti palasi parrasvaloihin. Lauluille Utopiasta oli ja on taas tilausta.

Elokuvassa kvartetin jäsenet kertovat itse oman tarinansa. Lisäksi mukana on yhtyeen sovittajan ja säestäjän, ”kvartetin viidennen jäsenen” Eero Ojasen ja toisen keskeisen säveltäjän Kaj Chydeniuksen haastattelut. Kokonaisuutta täydentää runsas ja ennen näkemätön arkistomateriaali, jota on kaivettu muun muassa DDR:n arkistoista. Sekä Peter von Bagh että Jouko Aaltonen ovat taltioineet yhtyeen esiintymisiä eri vuosikymmeninä.

Elokuvan alkukuvaa haetaan…

LAULUJA UTOPIASTA (Suomi 2017) -S- 59 min

Päähenkilöt: Pekka  Aarnio, Monna Kamu, Martti Launis ja Sinikka Sokka

Käsikirjoitus ja ohjaus: Peter von Bagh ja Jouko Aaltonen