08.05.2017 | MRP Distribution

"Neljä elementtiä - maa, vesi, ilma, tuli" palkittiin Trenton elokuvafestivaaleilla Italiassa

Elokuva palkittiin 7.5.2017 Parhaasta taiteellisesta ja teknisestä osaamisesta SILVER GENTIANilla.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa heti

Helsinki 8.5.2017

MRP Matila Röhr Productions Oy

Marko Röhrin tuottama dokumenttielokuva ”Neljä elementtiä - maa, vesi, ilma, tuli” palkittiin Trenton elokuvafestivaaleilla Italiassa

Natalie Hallan ohjaama ja MRP Matila Röhr Productions Oy:n tuottama Neljä elementtiä – maa, vesi, ilma, tuli sai kansainvälisen ensi-iltansa Trenton 65. elokuvafestivaaleilla Italiassa 27.4-7.5.2017.

Kansainvälisen juryn (Timothy Allen/USA, Gilles Chappaz/Ranska, Fridrik Thor Fridriksson/Islanti, Anastasia Plazzotta/Italia ja Andrea Segre/Italia) perustelut:

”Kerrassaan loistava, niin teknisesti kuin taiteellisesti. Visuaalisesti kiehtova, erinomainen yhdistelmä eeppistä kerrontaa ja intiimejä kohtaamisia.”

Elokuvan tuottaja Marko Röhr iloitsee elokuvan saamasta menestyksestä ja kommentoi: Tämä upea palkinto on merkittävä tunnustus Neljä elementtiä -elokuvan ohjaajalle sekä suomalaisille tekijöille, jotka vastasivat tämän elokuvan toteutuksesta. Kuvaaja Teemu Liakka, leikkaaja Ben Mercer, äänisuunnittelija Juha Hakanen ja säveltäjä Panu Aaltio edustavat maailman huippua elokuvantekijöinä, niin taiteelliselta tasoltaan kuin teknisinä toteuttajina! Olen ylpeä saadessani työskennellä näiden hienojen elokuvatekijöiden kanssa ja onnellinen heidän saamastaan tunnustuksesta merkittävällä elokuvafestivaalilla.

Elokuvan päähenkilöt edustavat jokainen omaa elementtiään ja ovat omien elementtiensä intohimoisimpia kokijoita. Suomalaisella vapaasukeltaja Johanna Nordbladilla on hallussaan maailmanennätys vapaasukeltamisessa jään alla. Itävaltalainen geologi Georg Zagler on kartoittanut Euroopan suurinta luolaverkostoa Untersbergin sisällä ja osallistunut vaikeisiin pelastustehtäviin syvissä luolissa. Tuli-elementtiä edustaa espanjalainen katastrofialueiden pelastus- ja palomies Pako Rivas. Itävaltalainen base-hyppääjä ja varjoliitäjä Philipp Halla edustaa ilmaa. Näille ihmisille äärimmäiset olosuhteet ovat arkipäivän työmaa.

Neljä Elementtiä – maa, vesi, ilma, tuli vie katsojat klassisten elementtien kautta äärimmäisten kokemusten kulissien taakse. Seuraamme näiden elementtien intohimoisimpien kokijoiden elämää oman elementtinsä sisällä ja sen ulkopuolella. Jokainen päähenkilöistä on omassa elementissään maailman parhaimmistoa ja heidän arkensa on äärimmäisistä tilanteista selviytymistä.

Dokumentin on ohjannut palkittu itävaltalaisohjaaja Natalie Halla ja elokuvan äärimmäisen kauniista kuvauksesta vastaa Teemu Liakka, jonka käden jälkeä on voinut aiemmin ihailla mm.  Suomen kaikkien aikojen katsotuimmaksi dokumentiksi nousseessa Järven tarinassa (2016) sekä norjalaiselokuvissa Pioneer – sukellus meren syvyyksiin (2013) ja Norjan Oscar-ehdokkaanakin olleessa The Wave (2015) –katastrofielokuvassa. Dokumentin musiikin on säveltänyt vain viisitoistavuotias musiikin ihmelapsi Michael Andreas Haeringer.

Elokuvan tekijät:

Ohjaaja ja käsikirjoittaja Natalie Halla

Kuvaaja Teemu Liakka

Leikkaaja Benjamin Mercer

Säveltäjä Michael Andreas Haeringer

Lisäsävellykset Panu Aaltio

Äänisuunnittelijat Juha Hakanen ja Benjamin Mercer

Tuottaja Marko Röhr

Kertoja Turkka Mastomäki

Kesto 73 min -K7-

Levitys MRP Matila Röhr Productions Oy

Suomen ensi-ilta elokuvateattereissa 17.3.2017