18.02.2017 | B-Plan Distribution

Aki Kaurismäelle parhaan ohjaajan palkinto Berliinin elokuvajuhlilla

Aki Kaurismäki on voittanut Toivon tuolla puolen -elokuvallaan parhaan ohjaajan palkinnon Berliinin elokuvajuhlilla. Kaurismäki oli paikan päällä vastaanottamassa Hopeinen karhu -palkinnon.

Palkinnon Kaurismäelle luovutti kansainvälisen tuomariston jäsen, tunisialainen tuottaja Dora Bouchoucha Fourati yhdessä festivaalin johtaja Dieter Kosslickin kanssa. Tuomariston puheenjohtajana toimi hollantilainen elokuvaohjaaja Paul Verhoeven, ja raadin muina jäseninä toimivat yhdysvaltalainen näyttelijä Maggie Gyllenhaal, saksalainen näyttelijä Julia Jentsch, näyttelijä-ohjaaja Diego Luna Meksikosta, elokuvantekijä Wang Quan’an Kiinasta sekä islantilainen nykytaiteilija Olafur Eliasson.

Kaurismäen käsikirjoittama ja ohjaama Toivon tuolla puolen sai festivaalilla ylistävän vastaanoton niin yleisöltä kuin kriitikoiltakin. Brittiläinen The Telegraph antoi elokuvalle täydet viisi tähteä ja kehui Kaurismäen erinomaista huumorintajua, joka toimii kauniisti millä tahansa kielellä. Guardian puolestaan kuvaili elokuvaa pirullisen hauskaksi, ja elokuva-alan julkaisu IndieWire ylisti elokuvaa viehättäväksi, herttaiseksi ja myös usein erittäin hupaisaksi. Kriitikko Michael Pattisonin mukaan elokuvasta poikkeuksellisen nautinnollisen tekee sen anteeksipyytelemätön usko ihmisen hyvyyteen sekä hyväntahtoisiin eleisiin.

Viime syksynä Helsingissä kuvattu Toivon tuolla puolen kertoo suomalaisesta kauppamatkustajasta (Sakari Kuosmanen) ja syyrialaisesta pakolaisesta (Sherwan Haji), joiden polut risteävät. Elokuva sai ensi-iltansa Suomessa 3. helmikuuta B-Plan Distributionin toimesta, ja sen on nähnyt elokuvateattereissa tähän mennessä jo 24 000 katsojaa. Elokuva tulee saamaan erittäin laajan levityksen myös ulkomailla.

Toivon tuolla puolen on Kaurismäen Le Havre -elokuvasta alkaneen satamakaupunki-trilogian toinen osa. Kuosmasen ja Hajin lisäksi elokuvassa esiintyvät mm. Janne HyytiäinenNuppu KoivuIlkka KoivulaSimon Hussein Al-Bazoon ja Niroz Haji. Elokuvan on kuvannut 35 millimetrin filmille Timo Salminen. Elokuvan on tuottanut Kaurismäki Sputnik-tuotantoyhtiölleen yhteistyössä tuotantoyhtiö Bufon kanssa.

Toivon tuolla puolen on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Lisätietoja:
Helena Mielonen