02.01.2017 | Filmikamari

Kotimaiset elokuvat varmistivat hyvän vuoden elokuvateattereille

Viime vuonna elokuvissa käytiin Suomen Filmikamarin arvion mukaan lähes 8,7 miljoonaa kertaa. 2016 oli toiseksi paras elokuvateatterivuosi yli kolmeenkymmeneen vuoteen.

Elokuvakäynnit jatkavat 9 miljoonan katsojan rajan kolkuttelua. Kotimaisen elokuvan katsojaosuus oli jälleen korkea. Lähes 30 prosenttia elokuvakäynneistä kohdistui kotimaisiin elokuviin.

– Kokoperheen elokuvat veivät tänäkin vuonna kärkipaikat katsotuimpien listalla. Neljästä katsotuimmasta elokuvasta – Risto Räppääjä ja yöhaukka, Angry Birds -elokuvan ja Kanelia kainaloon, Tatu ja Patu! sekä Lemmikkien salainen elämä – oli peräti kolme kotimaista, iloitsee Suomen Filmikamarin toimitusjohtaja Tero Koistinen.

Vaikka vuodesta 2015 (lähes 8,8 miljoonaa) jäätiin hieman, on 8,7 miljoonaa katsojaa todella kova luku. Tällaisiin katsojamääriin on edellisen kerran päästy ennen vuotta 1983.

– Elokuvat selvästi kiinnostavat elokuvateattereissa ja suomalaiset haluavat käyttää vapaa-aikaansa elokuvissa käymiseen. Viime vuosien elokuvateattereiden katsojamäärät sekä teattereiden uudistumistahti luovat uskoa siihen, että muutaman vuoden sisällä on mahdollista rikkoa jopa 10 miljoonan katsojan raja, Koistinen toteaa.

Lisätietoja:
Tero Koistinen
toimitusjohtaja, Suomen Filmikamari ry
tero.koistinen[ät]filmikamari.fi

Tilastoja:
Top 30 elokuvat 2016 (pdf)
Maakunnittain jaoteltuna 97 Suomen elokuvateatteriliiton jäsenteatterien lähettämät paikkakunta- tai teatterikohtaiset kymmenen katsotuinta elokuvaa -listaa (pdf)