06.10.2016 | Pirkanmaan elokuvakeskus

KUUN METSÄN KAISA -Tervetuloa elokuvan lehdistönäytökseen to 13.10. klo 10.00, Kinopalatsi, Helsinki.

Katja Gauriloffin dokumenttielokuva kolttasaamelaisesta sadunkertojasta ja sveitsiläisestä kirjailijasta. Heidän kohtalonomainen tarinansa ystävyydestä on häkellyttävän ajankohtainen.

KUTSU LEHDISTÖNÄYTÖKSEEN

KUUN METSÄN KAISA

Kuun metsän Kaisa on Katja Gauriloffin ohjaama dokumenttielokuva kolttasaamelaisesta sadunkertojasta ja sveitsiläisestä kirjailijasta. Kaisa Gauriloffin ja Robert Crottet’n kohtalonomainen tarina ystävyydestäÌ? on häkellyttävällä tavalla ajankohtainen.

Jos pressinäytös osuu huonoon aikaan, screenauslinkkipyynnöillä voi lähestyä: manna.katajisto@mannapr.fi

Kuun metsän Kaisa sai Pohjois-Amerikan ensi-iltansa toukokuussa Hot Docs -elokuvafestivaaleilla Torontossa, Kanadassa. Elokuva on saanut ylistäviä arvosteluja Variety-lehteä myöten  ja sillä oli loppuunmyyty näytös R&A festivaalilla syyskuussa Helsingissä.

SYNOPSIS

Elokuvan perustuu Robert Crottetin kirjoittamiin teksteihin ja kuviin. Vuonna 1938 Robert Crottet matkusti uniensa johdattamana Lappiin, kolttakylään, jossa hän tutustui ohjaaja Katja Gauriloffin isoisoäitiiin, Kaisa Gauriloffiin. Alkoi loppuelämän mittainen ystävyys ja Robert Crottet alkoi tallentaa Kaisan kertomia legendoja ja myöhemmin julkaisi niistä kirjoja. Koltat menettivät laÌ?hes kaiken toisen maailmansodan sodan seurauksena. Robert Crottet toimi kolttien puolestapuhujana sodan jälkeen ja hän lahjoitti kirjojensa tuoton, sekä keräsi Englannista yhteensä 4 miljoonaa Suomen markkaa kolttien hyväksi. Elokuva on ajankohtainen maailmassa, jossa sodat ovat ajaneet miljoonia ihmisiä maanpakoon.

KOLTTASAAMELAISET

Kolttasaamelaiset ovat Kuolan niemimaan alkuperäiskansaa, ja kuuluvat itäsaamelaisiin kielensä ja perinteidensä puolesta. Tarton rauha jakoi kolttien nautintamaat Petsamossa kahtia, jolloin osa jäi Suomen puolelle ja osa Neuvostoliiton puolelle. Kun jatkosodan päätyttyä Suomi menetti Petsamon Neuvostoliitolle, koltat joutuivat jättämään ikimuistoiset kotiseutunsa lopullisesti. Evakkoaika vietettiin huonoissa oloissa Pohjanmaalla. Vähitellen vuoteen 1949 mennessä koltat sijoitettiin nykyisille asuinsijoilleen Inarin kunnan alueelle mahdollisimman lähelle entisiä sukualueitaan. Evakon ja vahvan suomalaistamispolitiikan edesauttamana kolttasaamelainen kulttuuri on muuttunut erittäin uhanalaiseksi. Tänä päivänä kolttasaamelaisia on noin 700, joista alle puolet puhuu omaa äidinkieltään.

Kuun metsän Kaisan ovat tuottaneet Joonas Berghäll ja Satu Majava Okotber Oy:stä. Elokuvan levittää Pirkanmaan elokuvakeskus/Juha Elomäki ja se saa ensi-iltansa elokuvateattereissa 28.10.2016

KUVIA JA PRESSI-INFO

www.filmikamari.fi/pressit