05.10.2016 | B-Plan Distribution

Tyttö Nimeltä Varpu -elokuva mukaan Golden Globe -kisaan

Paula Vesalan ja Linnea Skogin tähdittämä elokuva Tyttö Nimeltä Varpu on ilmoitettu kisaamaan arvostetusta Golden Globe -palkinnosta.

Elokuvan ohjaaja Selma Vilhunen on aikaisemmin ollut Oscar-ehdokkaana ja tuotantoyhtiö Making Movies Oy saavutti Miekkailija-elokuvalla Golden Globe -ehdokkuuden viime vuonna. Hollywood Foreign Press Association (HFPA) valitsee ja julkaisee Golden Globe -ehdokkaat 12. joulukuuta.

”On tärkeää, että lähdemme viemään nimenomaan suomalaisen naisohjaajan elokuvaa Hollywoodiin. Naiselokuvantekijöiden asema on herättänyt paljon huomiota ja haluamme tukea tätä keskustelua”, sanoo elokuvan tuottaja Kai Nordberg. ”Tyttö nimeltä Varpu on täysin ainutlaatuinen teos. Sekä ohjaaja Vilhusen, että tuotantoyhtiö Making Movies Oy:n kannalta on tärkeää, että pysymme jatkossakin näkyvillä maailman tärkeimmällä elokuvien markkinapaikalla”, jatkaa Nordberg.

Tyttö nimeltä Varpu on saanut kiittävän vastaanoton kansainvälisessä lehdistössä. Elokuva-alan Screen International -lehti pitää elokuvaa terävänä ja koskettavana murrosiän kuvauksena ja Variety-lehti luonnehtii päähenkilöä esittävän Linnea Skogin suoritusta ällistyttävän hienona debyyttinä valkokankaalla. “Linnea Skogista povataankin Hollywood-tähteä ja hänestä saattaa tulla yksi nuorimmista ammattilaisagentuurin kanssa sopimuksen solmineista suomalaisnäyttelijöistä”, kertoo tuottaja Kai Nordberg Toronton elokuvafestivaalilla käymistään keskusteluista.

Tyttö Nimeltä Varpu sai ensi-iltansa syyskuun lopulla Suomessa ja se on ollut suuri arvostelumenestys. Elokuvan on tähän mennessä nähnyt jo yli 17 000 katsojaa.

Tyttö nimeltä Varpu elokuva sai kansainvälisen ensi-iltansa Toronton kansainvälisillä elokuvajuhlilla syyskuussa. Se on lyhytelokuvallaan Pitääkö mun kaikki hoitaa? Oscar-ehdokkuuden saavuttaneen Selma Vilhusen ohjaama ja käsikirjoittama esikoispitkä elokuva, jonka pääosissa nähdään Linnea Skog sekä Paula Vesala, joka on myös säveltänyt elokuvan musiikin yhdessä Jori Sjöroosin kanssa. Muissa rooleissa nähdään mm. Lauri Maijala, Santtu Karvonen, Niina Sillanpää, Outi Mäenpää ja Antti Luusuaniemi. Elokuvan ovat tuottaneet Kai Nordberg ja Kaarle Aho Making Movies Oy:stä. Kuvaaja on kaksinkertainen Jussi-voittaja Tuomo Hutri.

Golden Globes http://www.goldenglobes.com/
Variety http://variety.com/2016/film/global/little-wing-selma-vilhunen-premiere-toronto-1201842791/
Screen International https://issuu.com/mb-insight/docs/001_screen_tiff_day2

KUVIA TORONTON ENSI-ILLASTA 9.9.
Photo credit info: Sara Hawary

Traileri: https://www.youtube.com/watch?v=EaVBqiCTndo