03.10.2016 | Filmikamari

Elokuvateattereille tulossa vahva vuosi

Elokuvissa on käyty toistaiseksi enemmän kuin viime vuoden ennätysvuonna, jolloin katsojia kertyi lähes 8,8 miljoonaa. 2015 oli katsojamäärältään paras sitten vuoden 1983.

Suomen Filmikamari ry:n tiedote 3.10.2016

Viime vuotta ollaan edellä pari prosenttia. Kaikkiaan elokuvissa on käyty jo yli kuusi miljoonaa kertaa. Kotimaisen elokuvan katsojaosuus on korkea, yli 25 %.

– Loppuvuosi ratkaisee, päästäänkö tänäkin vuonna ennätyslukemiin, toteaa Suomen Filmikamari ry:n toimitusjohtaja Tero Koistinen. – Pian nähdään, miten ensi-iltaan tulevat elokuvat kuten Tatu ja Patu (19.10), Luokkakokous 2 (9.11.), Harry Potter -maailmaan sijoittuva Ihmeotukset ja niiden olinpaikat (18.11.) tai Star Wars: Rogue One (14.12.) pärjäävät viime loppuvuoden hiteille, kuten Bond-elokuvalle 007 Spectre, uudistuneen Star Wars -saagan aloitukselle The Force Awakes, Nälkäpelille tai Yksin marsissa -elokuvalle.

Vuoden 2016 kymmenen katsotuinta elokuvaa:

1. Risto Räppääjä ja yöhaukka: 345 051 katsojaa
2. The Angry Birds Movie: 328 646
3. Secret Life of Pets: 268 378
4. Deadpool: 246 398
5. The Revenant: 208 604
6. Suicide Squad: 189 214
7. Järven tarina: 181 698
8. Star Wars: The Force Awakens: 167 926 (ensi-ilta 2015, katsoja yhteensä: 594 834)
9. Zootropolis: 147 407
10. Ice Age: Collision Course: 137 115

Vuoden 2016 50 katsotuinta elokuvaa löytyy täältä: https://www.dropbox.com/s/b1rw54k1q79jb36/TOP%2050%202016.pdf?dl=0

Vuoden katsotuimmat kotimaiset elokuvat löytyvät täältä: https://www.dropbox.com/s/wkjszilvnv1swdn/TOP%2020%20kotimaiset%202016.pdf?dl=0

Lisätietoja:
Tero Koistinen
toimitusjohtaja, Suomen Filmikamari ry
tero.koistinen[ät]filmikamari.fi

*******

Suomen Filmikamari ry on elokuva-alan yhdistysten keskusjärjestö. Filmikamari on perustettu vuonna 1923 (nimenä oli vuoteen 1940 saakka Suomen Biografiliitto). Sen jäseniä ovat Suomen elokuvateatteriliitto – SEOL ry, Suomen elokuvatoimistojen liitto ry sekä Suomen elokuvatuottajien keskusliitto ry.