15.09.2016 | Finnkino Oy

Ensimmäinen traileri Tom of Finland -elokuvasta julki

Tom of Finland -elokuvaa odotetaan jo maailmalla

Tiedote 15.9.2016. julkaisuvapaa heti

Dome Karukosken ohjaaman Tom of Finland -elokuvan ensimmäinen teaser-traileri on julkaistu. Trailerissa nähdään välähdyksiä Touko Laaksosen elämää käsittelevästä elokuvasta. Elokuvan pääosaa näyttelee Pekka Strang. Muissa keskeisissä rooleissa loistavat Lauri Tilkanen ja Jessica Grabowsky. Elokuvaa on kuvattu Suomen lisäksi Saksassa, Ruotsissa, Espanjassa ja Yhdysvalloissa. Trailerin julkaisi tänään ensimmäisenä kansainvälinen Variety -media.

Dome Karukosken ohjaama ja helmikuussa 2017 ensi-iltansa saava Tom of Finland on elokuva elämästä, unelmista ja rakkaudesta. Elokuvassa Touko Laaksonen palaa kotiin rintamalta palveltuaan isänmaataan sodassa. Elämä rauhanajan Suomessa osoittautuu raskaaksi. Homoseksuaalisuus on laitonta. Touko joutuu salaamaan rakkaussuhteensa, mutta löytää kaipaamansa pakotien kuvataiteesta. Laaksonen alkaa piirtää lihaksikkaita, vapaita, estottomia ja iloisia seksuaalisesti aktiivisia homomiehiä. Teoksista, jotka hän allekirjoittaa taiteilijanimellä ’Tom of Finland’, tulee paitsi hyvin suosittuja, niin myös ajattomia symboleita kokonaiselle sukupolvelle ja osa vallankumousta seksuaalisten vähemmistöjen oikeuksien puolesta.

Tarina rohkeudesta, vapaudesta ja rakkaudesta

”Taiteilija Touko Laaksosen tarinassa minua kiehtoi hänen pyrkimyksensä luoda parempi ja vapaampi maailma. Touko tahtoi nähdä maailman, jossa rakkaudella ei ole rajoja eikä sananvapautta voi rajoittaa. Laaksosen elämän keskiössä oli hänen luontainen elämänilonsa. Minulle Tom of Finland -elokuva kasvoi tarinaksi rohkeudesta, vapaudesta ja rakkaudesta”, kuvailee ohjaaja Dome Karukoski.

Tom of Finland -elokuva on tällä hetkellä leikkausvaiheessa. 24.2.2017 ensi-iltansa saavan elokuvan tuottajana toimii suomalainen Helsinki-filmi ja levittäjänä Finnkinon elokuvalevitys. Tom of Finland on poikkeuksellisen kansainvälinen projekti niin sen aiheen, tuotantorakenteen kuin rahoituksenkin osalta. Yhteistuottajina elokuvassa mukana ovat ruotsalainen Anagram Väst, tanskalainen Fridthjof Film ja saksalainen Neutrinos Productions. Kansainvälisestä myynnistä vastaa Protagonist Pictures Isosta-Britanniasta. Elokuvan tuotantobudjetti on n. 4 miljoonaa euroa. Rahoittajina mukana ovat Suomen elokuvasäätiö, Suomi100, Swedish Film Institute, Danish Film Institute, Film Väst, Medienboard Berlin-Brandenburg, DFFF, Nordic Film and TV Fond, IPR.VC, Atine, Creative Europe, YLE, SVT, DR sekä Länsi-Suomen Elokuvakomissio. Elokuva tehdään yhteistyössä Los Angelesissa toimivan Tom of Finland Foundation -säätiön kanssa.

Tom of Finland -elokuva osa Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuotta

Itsenäinen Suomi täyttää sata vuotta vuonna 2017 ja Tom of Finland -elokuva on osa Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden ohjelmaa. 2017 on Suomen suuri vuosi ja sitä rakennetaan yhdessä. Juhlavuosi synnyttää tekoja, elämyksiä ja ohjelmaa. Se elää koko Suomessa, koko vuoden 2017. Tekojen kautta tarkastellaan Suomen itsenäisyyden vuosisataa, nykyhetkeä ja tulevaisuutta. Lue lisää: Suomifinland100.fi

Julkaisuvapaa teaser-traileri löytyy täältä: https://youtu.be/4k56GdP-iI8

Lisätiedot medialle:

Finnkinon elokuvalevitys

Anna Lujanen

Seuraa Tom of Finland -elokuvaa sosiaalisessa mediassa:

Facebook: tomoffinlandelokuva

Twitter: @ToFmovie